söndag 12 oktober 2008

Christer Sjögrens magiska frasering


På en tyskakurs jag läste där svenskar som läser tyska pluggar ihop med tyskar som läser svenska, var en av övningarna att prata om, lyssna på och översätta texterna till några av ens favoritlåtar på det egna språket. De texter som jag tog med mig var ”Kan man älska nån på avstånd?”, ”Ishockeyfrisyr”, ”Kär och galen”, ”Tro och tvivel” och ”Inatt inatt”. ”Kan man älska nån på avstånd”, en av Vikingarnas största hits, var den som jag valde först och den som var mest given.

Det är verkligen en helt sagolikt bra låt, och en showcase för den värmländska sammetsdimman, Christer Sjögrens ljuvliga röst. IMHO är Sjögren oslagbar när det gäller frasering och betoningar och att skapa dynamik och feeling i de enklaste texter. Vad ”Kan man älska nån på avstånd” handlar om framgår rätt väl av titeln och texten är helt enkelt en betraktelse över ett distansförhållande som tagit slut. Den går rätt långsamt och Sjögren sjunger vällustigt nyanserat och så bra att man får gåshud. Låten börjar med en refräng som är väldigt melodisk och bra men utan sådana vokala fyrverkerier som Christer bjuder på längre in i låten. Därför börjar jag citerandet med den första versen. Här blickar vi tillbaka på förhållandets början. Tempot dras ner och ett underbart klinkpiano, vi snackar något av det bästa ur hela countryns rika repertoar, plockas fram och briljerar med ett lick efter varje textrad.

”När jag tänker på den kvällen
där vi möttes du och jag
hur du tog min hand och såg på mig
med en blick så jag blev svag
ja då känner jag en längtan
att få krama dig så hårt
tänk vad enkelt det var innan
och nu är allt så svårt”

Magi! Så enkelt, så fantastiskt. Lyssna på vibratot på ”en blick så jag blev svag”, den subtila dramatiken i ”att få krama dig så hårt”, hur Christer i sista raden laddar upp för refrängen, och bara på det allmänna levererandet. Det finns ett djup i hans berättande, sättet att framföra texterna, som jag tycker är svår att hitta annanstans (kanske går det bara i countryn).

(refräng)
”Kan man älska nån på avstånd
ja det skiljer många mil
mellan mig och den jag älskar
flera timmar med min bil

Om du bara för nån timma
kunde komma hem till mig
och viska ljuvt dom orden
’du, jag lämnar aldrig dig’”

Härefter uppstår magi! Tonartsbyte och ned i tempo. Christer börjar snyftigt med att berätta om sin ensamhet och sina tankar på tjejen, drar tjusigt ut på ”oooom” och i nästa textrad är ett subtilt vibrato där i hans trygga baryton, för extra effekt.

”Jag kramar hårt min kudde
och tänker jämt på dig
var finns du ikväll min älskling
tänker du ibland på mig
att få ha dig vid min sida
får jag bara drömma om
för när jag vaknar varje morgon
är min säng som vanligt tom”

Pop blir inte bättre. Vi snackar Hank Williams, ”You’re still on my mind”, den nivån på olycklig kärlek-låtar. Tycker jag.

Inga kommentarer: