lördag 11 oktober 2008

Min bästa fotbollslåt; Die Toten Hosen, "Bayern"



Fotbollsmusik är en genre i sig, en skön genre. Här tänkte jag tipsa om en av mina absoluta favoriter i genren, något så fint som en anti-FC Bayern Münchenlåt från Ruhrområdet! FC Bayern München är ju den största fotbollsklubben i Tyskland, rikast och relativt dominant i Bundesliga. Därför är de givetvis inte helt älskade runtom i landet. Dessutom kommer de från Bayern, det mest speciella bundeslandet: rikast, mest katolskt, mest konservativt. (Bokstavligen talat alla tyskar som jag umgåtts med som kommit från annanstans än Bayern har åtminstone någon gång sågat Bayern.)

Punkbandet Die Toten Hosen, däremot, kommer från Düsseldorf i delstaten Nordrhein-Westfalen, i industriområdet Ruhr. De är fans av fotbollsklubben Fortuna Düsseldorf, och har gjort en magnifik powerballad som handlar om att definivt ta avstånd från FC Bayern. Rent musikaliskt är den så fin, så tysk, så smäktande. Och dessutom med en riktigt bra text, ovanligt eftertänksam för att vara en hata-fotbollsklubb-låt.

Den börjar med en vers som visar bakgrunden till ens ställningstagande i fotboll.
"det finns inte mycket i denna världen
som man kan lita på
vissa säger kärleken
kanske ligger det något i det
och gud finns ju alltid
om man inte har något annat
andra tror inte på någonting
livet har gjort dem hårda"

Sen konstateras i övergången till refräng att det i alla fall finns en sak att tro på och hålla fast vid.
"så mycket kan hända
så mycket kan ske
bara en sak vet jag 100-procentigt
jag skulle aldrig gå till bayern!!"

Sen illustreras poängen i en berättelse i andra versen
"vore jag 20 och supertalang
och real madrid hade knackat på och pojkarna från manchester
och jag hade spelat för tyskland
och var mentalt i toppform
och uli hoeness [bayerns dåvarande coach]skulle stå på min matta
jag skulle inte öppna min dörr!
det skulle inte komma på fråga!
att förtro sitt guld till folk som bayern

(refräng)
vi skulle aldrig gå till fc bayern münchen!
vi skulle aldrig gå till fc bayern münchen!"

Och sen ett smörigt gitarrsolo, just så som det ska vara i de här sammanhangen, och så ett återanknytande till den fina tonen från första versen.
"måste det verkligen vara så
är inte livet alldeles för vackert
för att kasta bort sitt liv och gå till fc bayern!"
ståplatsläktare i Gelsenkirchen, Schalkefans, säsongspremiär 2008

manlig vänskap: på puben efter matchen och före klubbandet

En fantastisk låt. I augusti i år var jag och pluggade tyska i Bochum, en stad i Ruhrområdet, och genom en otrolig tur och tack vare otroligt snälla tyskar hamnade jag en lördag på säsongspremiär för Bundesliga, Schalke 04 mot Hannover. En bror till en av tyskorna jag läste med var med i fanklubben och hade av någon anledning två biljetter över - Schalkes hemmamatcher är alltid utsålda - och lät mig och en annan svensk hänga med upp på ståplatsläktaren. Gelsenkirchen är ett speciellt ställe, jag har aldrig någon annanstans sett så många hockeyfrillor som jag såg där, och det är en gruvstad där gruvorna lagt ner; när jag frågade Schalkefansen varför de avskyr lokalkonkurrenterna Borussia Dortmund så mycket sa de bland annat att "när gruvorna i Gelsenkirchen la ner tvingades arbetarna härifrån att pendla till Dortmund och jobba där". Fotbollen är enormt stor i Ruhrområdet, en stor del av områdets självidentitet tillsammans med tung industri ("hier kannst du leben bei Fussball und bei Bier").
Schalke vann säsongspremiären med 3-0 och på kvällen gick vi ut och firade med hardcore-Schalkefans vi träffade på matchen: först pub (kneipe), och när de sedan insåg djupet av vår entusiasm för Tyskland och öl också på klubb. Ett riktigt "lågt" ställe, ett disco med en genomsnittsålder på ca 20 och där musiken som spelades till 90% var technoversioner av "Här kommer Pippi Långstrump", "Marmor Stein und Eisen bricht" etc och allmänt lökig eurotechno. Bambuinredning, gummibär-sangria som bål (alltså sangria med gelégodis i), killar som undrade, "was willst du mit meiner Freundin, alter?". Jag kommer bara ihåg ett musikaliskt undantag från kvällen, två låtar som spelades i följd och inte var eurotechno. Givetvis var det fotbollslåtar! Först en Schalke-kampsång i technoversion - halsdukar höjdes, matchtröjor uppvisades, folk sjöng med - och därefter "Bayern" med Die Toten Hosen. Jag stod då i baren för att köpa en öl, kände igen låten, fick feeling, höjde min Schalkehalsduk och killen som stod bredvid mig i baren, iförd matchtröja, lade armen runt om mig. Enighet!

Inga kommentarer: