måndag 13 oktober 2008

Musiksmak och personlighet

Åtminstone sen gymnasiet, när jag brydde mig lite för mycket om sånt här, har jag varit fascinerad av eventuella samband mellan musiksmak och vilken slags person man är. DN (5 september) rapporterar om en skitstor enkätundersökning som en skotsk psykolog har gjort där folk har fått rapportera om vad de har för personlighetsdrag, och vad de lyssna på för musik. Utifrån det görs generaliseringar om hur personer som lyssnar på genre X är. Till exempel, om de genrer som jag lyssnar mycket på ur DN-artikeln:

• INDIEPOPAREN: Har låg självkänsla och arbetar inte särskilt hårt. Inte heller särskilt snäll eller generös. Är kreativ.

• ROCK'N'ROLL: Hög självkänsla och väldigt kreativ. Hårt arbetande och tillfreds med sig själv. Varken snäll eller generös.

• COUNTRY: Väldigt hårt arbetande. Utåtriktad.

Vete tusan om nåt av detta stämmer på mig.. Sen har de inte heller med andra genrer jag lyssnar mycket på, som skatepunk, kammarmusik eller Jackson Browne. Då funkar det kanske inte.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=824615
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=824623

2 kommentarer:

jag sa...

Erik, läste precis SofiFahrmans blogg, hon säger att vi ska räkna med materialet bäckebölja nästa vår och visar upp några kavajer bla. från Carin Wester. Är du nöjd med att återigen vara först med att förutspå en trend? =)

Erik Bengtsson sa...

haha, "bäckebölja"! fint! ja jag är nöjd. men seersucker är väl inte så mycket en trend, som något som man har *varje* sommar - mellan Memorial Day (slutet av maj) och Labor Day (höstens början) i USA-Södern, säger Wikipedia mig. jag tänker mig att det är rätt tidlöst. ångrar dock att jag aldrig köpte seersuckerkavaj när jag var i Shanghai förra året, tänkte ju göra det..