onsdag 15 oktober 2008

Shadows and Light

Jag var inne på Bengans idag (jo det finns i Stockholm också nuförtiden) och fann till min stora glädje Joni Mitchells live-dubbel Shadows and Light. Detta är en av mina favoritplattor som åtminstone tidigare har varit så förbenat svår att få tag på. I dagens moderna tidevarv hade jag säkert kunnat beställt den på ebay för länge sedan men när jag upptäckte denna platta och ville få tag på den i slutet av förra seklet stod den icke att finna. Enligt den lokala skivgurun Ulf fanns den inte distribuerad i Sverige, så jag vände mig till Napster och jag minns än idag hur jag kämpade länge och väl med att ladda ner alla låtar. Glädjen över att få hem ett nytt spår ekar fortfarande genom mina vener.. Till slut hade jag hela plattan, och jag varnar er, den är riktigt het! Den kan få den bästa medborgare att vackla i sin musiksmak och sakta med säkert börja smyga in mer och mer jazz i hyllan. Det var i alla fall det som hände mig. Den hysteriska "Dry Cleaner from Des Moines" var och är mitt favoritspår, med Michael Breckers ekvilibristiska och spräckiga solo som höjdpunkt. Egentligen är det en blues, även om det är ganska svårt att höra. Det finns emellertid många mycket mer lättlyssnade spår att ta till sig innan man är redo för detta elddop.

Nå vilka lirar då förutom Michael Brecker?, hör jag er fråga. Jag skall be att få tala om att Jaco Pastorius spelar bas, detta plågade geni som inspirerat mig och nästan alla unga blivande jazzbasister väldigt mycket. Det finns för övrigt en lysande bok om honom skriven av Bill Milkowski, kolla in den om ni vill veta mer! Pat Metheny spelar gitarr, Lyle Mays spelar keyboard, Don Alias trummor. Ett regelrätt jazzgäng alltså, men det svänger så det svartnar även om de mer poppigare inslag som trots allt dominerar skivan. Kombinationen grymme-musiker som (förmodligen höga som hus) spelar med en fantastisk sångare och låtskrivare i skarven mellan sjuttio- och åttiotalet är oöverträffat. Konserten filmades även och finns utgiven på dvd.

Dagens tips blir alltså Joni Mitchells "Shadows and Light" (2cd) för 99:- på bengans!

Inga kommentarer: