onsdag 19 november 2008

Jag drömmer om en nordtysk semester

Bild från Rügen, höst

Jag drömmer om en nordtysk semester. Det gör jag verkligen. Vindpinade stränder, cykelturer, promenader, regnjackor, husmanskost, platsens poesi, besk öl. Nån slags zen av nordeuropeisk stillsamhet. Sylt vid Nordsjön eller Rügen vid Östersjön.

En dag i höstas gick jag till Bengans och köpte Ulf Lundells kristna skiva Evangeline. Upptäckte till min förtjusning att bilden på mittuppslaget i texthäftet visar Lundell gående på en öde strand ensam, iförd jeansjacka. Perfekt estetik. I glädjeyra sms:ade jag Max. Hans svar var ett av årets citat för mig: ”Åh härligt! Finns det något bättre än när klyschor man förut skrattat åt plötsligt drabbar en med full kraft?” (4 september, kl 11:00)

Jag längtar inte bort längre. Nu längtar jag inåt. Inåt landet. Inåt vår nordeuropeiska kultur. Handbollsresa till Flensburg och Kiel. Besk, bitter lager, regn och lukten av vått ylle. Rejäl mat, husmanskost, varma drycker inomhus, uppfriskande promenader.

Som Lo skrev i en mejlkonversation om detta i slutet av sommaren: "Det är ju sånt jag mer och mer börjat få upp ögonen för. Mina föräldrar har ju alltid gillat det. Jag avskydde det som barn. O mina päron har ju även varit på Rugen, de gillade verkligen det. Det där bistra alltså, typ 'nu jävlar ska vi bada och ha det bra för nu har vi semester' även om det duggregnar, inte är en själ på stranden och vattnet håller knappa 15 grader. Det tilltalar mig, drömmen om Thailand har aldrig varit mera avlägsen."

Jag snavade i bibliotekskatalogen över en bok som jag hoppas kan bli ett estetiskt manifest för denna min längtan: en antologi redaktörad av Andreas Fülberth, Nördlichkeit - Romantik - Erhabenkeit: Apperzeptionen der Nord/Süd-Differenz (Peter Lang, 2007), alltså Nordlighet - romantik - det sublima: uppfattningar av nord/syd-skillnaden. En idéhistorisk - kulturhistorisk antologi med artiklar om Balzacs uppfattning av det sublima i Norden, det sublimas semiotiska teori i finsk romantisk musik, nordiska landskap, Goethe och Schiller och annat gott.

2 kommentarer:

Fredrik Nyström sa...

Oerhört romantiskt! Och en vacker dag skulle jag vilja studera kulturskillnader inom Tyskland. För där går väl om jag har förstått det hela rätt en inte oviktig skiljelinje mellan protestantism kontra katolicism.

Max Thornberg sa...

Åh, husmanskost ja! Vad gött det är. Och vad skönt det är att leta där man står och inte alltid bara längta bort..