fredag 7 november 2008

Real ale-fest i Nottingham

"Fairport Convention did for Real Ale what the Grateful Dead did for LSD"
Die Zeit
Efter två dagars workshop irrade jag omkring i Nottinghams centrum vid sjutiden på en fredagkväll. Jag skulle träffa en briljant polsk doktorand och en holländare och käka och dricka nån öl men missförstånd om mötesplats och glömst av mobiltelefon på hotellrummet förhindrade det; därför var jag ensam på stan. Trött och irriterad av att inte hitta dem, funderade jag på att helt enkelt ge upp och ta bussen hem till hotellet i förorten bredvid universitetets campus, käka medioker roast i hotellets pub, och gå och lägga mig och titta på tv, i förhoppningen att det skulle gå en Jane Austen-filmatisering eller motsvarande på tv.

Men som jag skämdes över att knappt ha sett mig omkring i stan, bet jag ihop det sura äpplet och promenerade kring lite i stadskärnan, som inte är helt utan estetiska värden; några fina gågator lyfter det hela. Och på väg tillbaka till busshållplatsen hade jag världens röta: jag snavade över en real ale-festival!! Jag älskar ale som ett barn älskar godis, distanslöst och okunnigt, och när posters på en pub gjorde reklam för en tiodagars ale-festival med 50 olika sorters ale att prova, blev jag överlycklig. Naturligtvis gick jag in där, köpte en bangers & mash och en polsk ale (även om det senare beslutet visade sig mindre lyckat), och mådde som en prins. Puben var en kedjepub och en billig sådan, med £1.95 för en pint, och dessutom hade de ett festivalerbjudande om att få tre 1/3-pints av olika ale-sorter för samma pris som en vanlig pint, vilket var grymt!! Det känns som att de flesta ställen skulle lägga på på priset om man bad att få mindre kvantiteter av flera sorter, men inte här, vilket jag uppskattade. Tyvärr hade de inte alla festivalens 50 ales denna kväll, utan "bara" 12 sorter eller så. Några av dem sålde dessutom slut innan jag hann prova dem. Men jag provade i alla fall sju sorter och här är mina omdömen.

Namyszow plum ale
Åt helvete för söt, helt odrickbar. Betyg 0/5.

Theakston's Bitter
Mesig, men okej för att vara bitter. Betyg 2/5.

Banny's Winter Ale
Svag smak, men god. Betyg 3/5.

Brains Top Notch
Smakar lim (eller så som lim luktar). Rätt svag, syrlig. Betyg 2/5

Carolus (8.0 %)
Halvvägs till vin. Söt, som nånting man dricker till kaffet. Betyg 2/5.

Oxford Brakspear
God, anonym men fin. Kan man dricka mycket av. Betyg 3/5.

Firestone Walker India California Pale Ale
Söt, smakrik och underbar. Okej att detta var en sjunde alen jag testade, att jag var småfull och subjektiv, men efter två pints, varje klunk kritiskt avsmakad, smakade Firestone CIPA fortfarande friskt som en vacker, kall höstkväll i Majorna. Betyg 5/5

http://www.firestonewalker.com

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Undrar om det är en slump att du efter en öl på modiga 8,0% hittar testets bästa bira?