söndag 7 december 2008

Kvällstoppen

Jag upptäckte ikväll till min stora glädje att signaturen "kevlarkid2" gjort en kulturgärning modell större genom att lägga ut samtliga avsnitt av Kvällstoppen på youtube. Detta underfundiga program gick efter devisen "hälften allvar, hälften skämt", och leddes av Per Sinding Larsen och Fredrik Lindström, två i sanning intelligenta och initierade programledare.

Ett av mina favoritavsnitt är det där världsförbättrare listas. Miljövänner kommer på tal, och ett klipp visas där Christer Sandelin stolt förkunnar att han slutat använda spray med ozon. Lindström fortsätter med att konstatera att miljöengagemang är vanligt förekommande bland svenska artister, bland annat gick hela Raj Montana Band efter ett gemensamt beslut i mitten av 1980-talet över till att bara använda oblekt toalettpapper.. Den sortens humor faller mig på läppen!

Irländare kommer på fjärde plats på listan över världsförbättrare: "Italienarna har sin pizza, schweizarna sina klockor och irländarna har sina idealister."



Hela programserien bygger på nördig fakta och referenstäta skämt och plötsligt går det upp för mig vart Filip & Fredrik fått en stor del av sin inspiration från..

2 kommentarer:

Erik Bengtsson sa...

mycket fint. jag var ett stort fan av kvällstoppen, hade alla avsnitt på vhs. :) synd bara att inte tysklandsavsnittet ligger på youtube, germanofil som jag är tyckte jag förstås att avsnittet om de tio bästa tyska genrerna var bäst! lätt ett av mina favorit tv-program nånsin. :D

Krille sa...

Det går att tanka hem tysklandsavsnittet här :)
http://www.megaupload.com/?d=KFUJZ0B9