lördag 3 januari 2009

2008 som jag vill minnas det


Nu när fyrverkeriglöden nyss har falnat och år 2009 känns otroligt fräscht och spännande trots finanskris och fildelning känns det rimligt att försöka sammanfatta året vi precis har avverkat. Som vanligt när det gäller mina inlägg är det en högst subjektiv vinkling på det hela.


KONSERTER

Bruce Springsteen på Ullevi

Otroligt mäktigt att tillsammans med 55000 personer se en av rockhistoriens förgrundsfigurer bjuda på en tretimmars-show som hette duga. Imponerande hur han tar emot kartonger med låttitlar på från publiken, håller upp för bandet som direkt tar upp den aktuella låten, samtliga bandmedlemmar förväntas kunna hela katalogen utantill!


Emmylou Harris på Cirkus

När Emmylou gjorde entre på cirkus scen slogs jag av hur liten och tunn hon såg ut, helt klädd i vitt påminde hon nästan om någonting älvlikt när hon skred fram till miken. Men vilken otroligt stor och stark röst som ryms i denna lilla kropp! Det var som bäst i de lite rivigare country-låtarna och i de smäktande balladerna. Även Kimmie Rhodes, som var förband, var väldigt bra.


Håkan Hellström på Cirkus

Det har redan skrivits en gäng inlägg på LIL om denna karl, jag nöjer mig med att sammanfatta detta som en av de absolut bästa konserter jag någonsin varit på.


Bobo Stenson trio på Swedish Jazz Celebration

Denna trio är unik i svenskt musikliv och improviserar och interagerar på en häpnadsväckande nivå varje gång man hör dem. Medlemmarnas tekniska briljans och imponerande samspel står dock aldrig i vägen för kärnan och innehållet i musiken, utan lyfter den bara till högre nivå.


LÅTAR

Håkan Hellström "Tro och tvivel"

HH:s senaste album är hans bästa sedan debuten och innehåller många fantastiska sånger, men "Tro och Tvivel" står ändå i särklass. Introt, uppbyggnaden, refrängen, känslan, det här är en av mina absoluta favoritlåtar!


Glasvegas "Geraldine"

Årets mest hyllade skottar fick även mig på fall, bara att romantisera en socialarbetare är värt en applåd i sig.


Jackson Browne "Off of Wonderland"

Rockvärldens mest sympatiska stjärna Jackson Browne är tillbaka, han kommer till Sverige i höst om någon har missat det. Senaste albumet "Time the Conqueror" är kanske inte riktigt på samma nivå som hans 1970tals-alster, men den här låten skulle platsa på vilken av hans skivor som helst!


Parken "Jag har varit vilsen, Lisa"

En väldigt stor del av ens musikupplevelser är stämningen och omgivningen man befinner sig i när man hör en låt. Den här låten hörde jag första gången på en fest där en DJ hade spelat så mycket dålig musik att Dr. Bombay skulle ha varit ett lyft i sammanhanget. Men när den här låten kom kändes mycket förlåtet. Jag kan ledsna lite på alla Håkan Hellström-kloner som dykt upp i hans kölvatten och enligt mig inte tillför någonting men det finns uppenbarligen fina undantag.


Loney, Dear "The city, the Airport"

En av svensk indiepops största exporter har gjort mycket fin musik, även om jag hittills bara skrapat på ytan. Den här låten har en fantastisk refräng som får mig att åtminstone ana det sublima med livet.


Eldkvarn "Vägen till paradiset"

De svenska rock-titanerna Eldkvarn håller högre fart än någonsin och den här låten är en av de bästa låtarna de har gjort i mitt tycke!

Inga kommentarer: