tisdag 5 januari 2010

Eriks 2009-listor

Låtar
Jag har väldigt dålig koll här men det hindrar mig inte från några tips.

Bästa låt 2009 tycker jag är "Den sista färden" med Johannes Vidén & the Bluebird Association, som både Max och jag har skrivit om tidigare här på bloggen. (Och den var med på min årslista för år 2008 också.. Men då bara i liveversion; år 2009 har den blivit inspelad.)

Tvåa kommer en annan grym svenskspråkig berättelse-låt: Perssons Packs nya version av "Ikväll tar vi över stan", från skivan Öster om Heden.

Trea ännu en svensk berättelse: Florence Valentins "Du kommer gå långt" om en papperslös som får asbestskador av sitt oreglerade arbete

I övrigt tycker jag att Blind Man's Colour gjort fantastiska låtar 2009, att"Gigamesh 'Proper House Remix" av Animal Collectives "My Girls" är otroligt bra, att "Treadmill-march" med Witch Hunt är en höjdare, och att det är jäkligt gött när man hör låtar från Nisse Hellbergs nya skiva En modern man på p4. Och "When i Grow Up" med Fever Ray gillar jag också.

Skiva

Florence Valentin, Spring Ricco - oerhört glädjande mix av ultra-proggiga texter men i 2000-talssättning om tillflykt till religion, om Jörg Haiders död, om ungdomsvåld med mera, och de överlägset bästa låtarna FV gjort, inte längre några Clash- eller Håkan-kopior utan ett band i egen rätt (fortfarande friskt lånande från olika håll förstås, men inget ont i det)

Neko Case, Middle Cyclone

Parker Lewis, Rak som en pil

Lasse Stefanz, Truck Stop - måste vara Lasse Stefanz bästa skiva nånsin. Näst intill helgjuten skåntry-dansband. Bästa låt: "Här hör jag hemma".

bubblare: Earth Crisis, To the Death; Kebnekajse, Kebnekajse; Anna Järvinen, Man var bland molnen

Konserter
Anna Järvinen, Nefertiti, Göteborg, mars
- egentligen ingen märkvärdig spelning, de körde låtarna rätt mycket rakt upp och ner, men eftersom låtarna är fantastiska blev också spelningen bra

the Demolition String Band, Banjo Jim's, New York City, april
- födelsedagsfest för sångerskan i DSB, DSB och tre till countryband spelade på lilla och mycket trevliga countrybaren Banjo Jim's: grym stämning, väldigt kul, bra honky tonk. "holler and swoller"!

Ari Hoenig trio, Small's, New York City, april
- grym varje vecka-spelning; gött med Pabst Blue Ribbon för $3. Efter spelningen tog min kompis Carl med mig till en av hans favoritbarer i NYC, en mellanvästern-stuk-källarbar och vi spelade bra låtar på jukeboxen; efter ett tag kom Ari Hoenig Trio in på baren och vi kunde glatt meddela att vi just sett dem spela och att vi gillade det väldigt mycket.

Hilmeriket
, Musikens hus, maj
Ung jazz när den är som bäst

Johannes Vidén & Bluebird Association, Pustervik, juni
- den bästa av de 5-6 spelningar jag sett med JV&BA, med nya svenskspråkiga låtar, rock'n'roll, och en sax som faktiskt höll sig på mattan och istället för att bröta bara gjorde låtarna än mer klockrena.

- en mycket fin festival ute i skogen mellan Våxtorp och Örkelljunga. Mycket bra spelningar av bl a western swing(!)-bandet The Western Toneflyers.

High on Grass, Slottsskogen i Göteborg, augusti
- enkvälls-bluegrass&folk-spelning i Slottsskogen, ett extremt trevligt och sympatiskt evenemang med mestadels högkvalitativ musik från Göteborgsregionen.

Witch Hunt och Against Empire, Underjorden, Göteborg, oktober
kängkväll där två av tre spelningar var riktigt bra (den tredje, ett tyskt band med evighetslånga låtar, var inte bra).


Läsning
Har hittills läst väldigt få böcker publicerade år 2009; denna är å andra sidan extremt bra: statsvetaren Nita Rudras Globalization and the Welfare State in Developing Countries: Who Really Gets Hurt? (Cambridge UP).
Anders Nilsson och Örjan Nyströms Reformismens möjligheter (Premiss) var också bra, liksom Jenny Anderssons När framtiden redan hänt (Ordfront).
Två av mina favoritförfattare har kommit med nya böcker men de har jag inte läst än: Ulf Peter Hallberg med Europeiskt skräp, och Steve Sem-Sandberg med De fattiga i Lodz. Båda är helt säkert bra.

En blogg att älska är Den långsamma bloggen, skriven av en bibliotekarie som bor i Tvååker. Foton på halländska landskap och kommentarer till böcker däribland W.G. Sebalds: what's not to love?

Fyra polemiska artiklar från kultursidorna som jag verkligen uppskattar:

Jenny Tunedal, "100 % kapitalism", Aftonbladet 7 oktober
Kajsa Ekis Ekman, "Vänsterns arena går åt höger", DN 13 juli
Aase Berg, "Vem är egoist?", Expressen
Nina Björk, "Kreativitet, värde, generositet – någon försöker få mig att inte förstå de här orden", DN 2 mars

Och så är jag väldigt nöjd med att ha börjat prenumerera på The Economist. Billigt, och det är riktigt gött att ha den hemma och läsa till frukost. Vinklat, visst, kanske t.o.m. "ideology that masquerades too often as journalism", men inte desto mindre lärorikt och givande.

LO-Tidningen. Bästa bevakningen av den svenska arbetsmarknaden. (Också bra: www.fackliganyheter.nu)

Serien Stockholmsnatt i SvD.

2009 och 00-talets sämsta:
serien Pondus.


Inga kommentarer: