måndag 19 januari 2009

Nordpolen

Jag fick inget bra första intryck av Pelle Hellström, denna 23-åriga spoling som med sprucken röst och massor av syntar beskriver livet utan några större omsvep. Jag läste en intervju i Svenska Dagbladet och tyckte han verkade osympatisk. Det hindrade mig dock inte från att börja lyssna på honom, och efter att ha givit hans album "På Nordpolen" många lyssningar måste jag erkänna att jag faktiskt tycker mycket om det. Jag vet inte om jag kan säga att jag tycker att hans texter är bra, men de fastnar, framför allt i låtar som "John Travolta" och "En meter under marken".



Jag är inte heller längre säker på att det jag tolkade som arrogans verkligen var det, kanske är han bara en smula bortkommen? Det finns ett uppmärksammat klipp från nyhetsmorgon där han inte vill svara på frågor som programledaren ställer, eftersom han inte vill prata om hur man skapar musik. Programledaren blir märkbart irriterad, men jag tycker nästan synd om Nordpolen, han verkar bara förvirrad och malplacerad. Det är dock sällsynt dålig stämning för att vara morgonprogram, och man kan väl inte direkt anklaga Pelle för att göra det alltför lätt för programledarna..

2 kommentarer:

Arvid Ahrin sa...

Jag tycker att Hellström visar upp en imponerande integritet och han behåller ju fattningen väldigt bra trots att det är live-tv, jag hade nog blivit röd i ansiktet och börjat stamma av Östergrens dryga påhopp. Hon klarar ju uppenbarligen inte av att hantera att han inte vill prata om sin musik, jag skulle tro att hon inte gillar David Lynchs filmer för att "man inte fattar vad de handlar om". Lynch vägrar ju också konsekvent att prata om sina verk av precis samma anledning som Hellström. Jag står helt på Nordpolens sida här - konstnären ska inte ställa sig i vägen för betraktaren.

Max Thornberg sa...

Ja du har absolut en poäng och i detta ständigt alltmer informationstäta samhälle är det befriande med personer som vågar hålla på integritet och inte vältrar sig i smaskiga detaljer från sitt eget privatliv för att få publicitet. Å andra sidan har Hellström i det här fallet blivit inbjuden och tackat ja till att ställa upp i nyhetsmorgon och borde därmed också vara införstådd med vad slags program det är och vad intervjun kan tänkas handla om. Även om Östergen helt klart går över gränsen i sitt påhopp är det ändå en situation där hon förväntas prata om just Nordpolens musik, och förmodligen är hon väldigt ovan vid den här sortens avoga inställning i ett program som i övrigt är helt befriat från kontroverser eller finsk stämning. Det är dock säkert så att den här inställningen gör Hellström automatiskt "befriad" från folklighet, och på samma gång creddig i indiekretsar.