tisdag 7 april 2009

New York City-kultur

Imorgon ska jag åka till New York City på semester, första gången nånsin jag åker till USA och jag är mycket entusiastisk. Man har ju fått så mycket intryck från NYC utan att någonsin varit där, från musik, tv, filmer, böcker, nyheter osv. Därför tänkte jag som diskussionsunderlag göra en liten lista på mina favorit kultur/konstverk från NYC.

1. Don DeLillos roman Underworld (1997) - en helt otrolig roman; supertjock och superambitiös med fem delvis sammanknutna historier som utspelas över en tid från 1940-talet och framåt och som alla fascinerar och greppar.

2. John Coltrane-skivan Complete Village Vanguard 1962 Recordings - ultimat musik, den där till synes i övrigt ouppnåeliga kombinationen av tyngsta svänget och friaste utspelet och energin.

3. Will Ferrells grejer från när han var med i Saturday Night Live

4. Woody Allen-filmen Annie Hall (1977) - så vacker & så verklig kärlek-och relationsskildring ser man inte ofta. Och så rolig!

5. Tv-serien Seinfeld (1992-1999)

6. Tv-serien 30 Rock - Tina Fey är ett geni

7. John Dos Passos-romanen Storstadens puls/Manhattan Transfer (1927)

Mera:
"Every day" med rapcoregruppen Biohazard
"Sanctuary" med Sick of It All
"Join the Army" med Suicidal Tendencies
Bill Evans Live at the Village Vanguard
27 Dresses
Hitch med Will Smith

1 kommentar:

Arvid Ahrin sa...

Så grymt, ha det så underbart kul du kan!!