måndag 1 juni 2009

Bra musik i klädaffärer, del 3

Dwight Yoakam bar redan 1988 skinny jeans
"guitars, cadillacs, hillbilly music,
the only things that keep me hanging on"
Dwight Yoakam, "Guitars, Cadillacs, etc.", 1986


Frågan har tidigare ställts här på bloggen: är det bara dyra klädaffärer som spelar bra musik? Idag var jag inne på den inte särskilt dyra men ganska hippa/ungdomliga affären Weekday i Göteborg. På vägen hade jag lyssnat på Ten Yard Fight (hardcore) och honky tonk/new traditionalist country-bandet the Demolition String Band, och döm av min glädje och förvåning när de på Weekday spelade bl a kungen av neotraditionalismen och Bakersfield-honky tonkens främsta fanbärare efter Buck Owens (R.I.P.), Dwight Yoakam! Närmare bestämt hans första hit, den fantastiska "Guitars, Cadillacs", en twangig honky tonk-rökare som slår det mesta i musikväg. En låt som bidrar stort till en hittepå-musikgenre som jag skulle vilja kalla, eller så finns den verkligen och jag har undermedvetet info om den, "good time music". Rättframt bonna-ös helt enkelt.

Att höra honky tonk i en affär gör mig glad!

Inga kommentarer: