måndag 13 juli 2009

10 i topp, Erik just nu




1. Johannes Vidén & Bluebird Association, "Den sista färden" (2009, laddas hem som mp3 från myspace-sidan)
Första gången jag hörde denna låt live, i höstas, så tyckte jag genast att den var spelningens höjdpunkt. När jag sen lyssnade på en skruttig centralen-version på youtube tyckte jag fortfarande att den var fantastisk, och när den nu finns i studioversion med fullt band är det en av de bästa låtarna jag nånsin har hört. Jag tänker på den i ett sammanhang, i en kanon som jag tror att Johannes delvis skulle hålla med om: Townes van Zandts "Tower Song", Jackson Brownes "The Pretender": monumentala skildra livet-ballader.
Om man är i Göteborg kan man se dem på Pustervik på lördag!

2. Eldkvarn, "Spårvagn 3 genom ljuva livet"
Ösigt tidigt 1980-tals-Eldkvarn, partymusik á la gubbrock, medryckande som tusan.
(Jag hittar dock ingen ösig version på youtube.)

3. The Raspberries, "I Saw the Light" (1972)
Powerpop från början av 1970-talet, det här är en otroligt fin ballad med ett 70-talssound att leva för.

4. The Misfits, "Saturday Night" (1999)
En grymt fin rockballad som jag inte kan sluta nynna eller lyssna på fastän texten är bisarr och jag gärna hade velat att den hade handlat om något annat..


fashion

5. Bachman Turner Overdrive, "Takin' Care of Business" (1973)
Good time music när den är som bäst, rättfram rock med klinkpiano, gapiga körer i refrängen, och 100 % rock'n'roll. Jag bara måste gilla B.T.O., med deras koklockor, handklapp, och klinkpianon, och att de gör låtar som heter saker som "You Ain't Seen Nothing Yet", "Takin' Care of Business", "Blue Collar" och "Roll On Down the Highway". Som Keith Moon(!) säger i introt till den länkade videon: "They call their music 'heavy duty rock'. It's electric, it's exciting. It is a great, great sound."

6. Chris Stamey, "The Summer Sun" (1977)
Väldigt fin pop, väldigt snällt, drömmande och med ett fantastiskt jangle-gitarrsound, inte minst i gitarrsolot.

7. Blind Man's Colour, "The Warm Current's Pull" (2009)
En av de bästa grejerna med 00-tals indie måste vara fluffigheten, som funkar som något slags implicit referens till Beach Boys Sunflower-skiva (att Animal Collective gjort en remix på "All I Want To Do" känns väldigt logiskt). Blind Man's Colour är också de ett band i fluff-00-tals-indie-genren, och med en del underbara låtar, däribland denna.

8. YACHT, "Psychic City" (2009)
Mer 00-talsindie, denna gången av en duo som till ena halvan består av Jona Bechtolt som tidigare var ena halvan av The Badger King som då var ett av mina favoritband och som jag till och med skrev en text om till den fina musiksidan Twisterella. (Min text var dock mindre bra.) Roligt nog har YACHT, som springer ur det fantastiskt fina skivbolaget States Rights Records som är något slags materialiserad gemenskapstanke som samlat DIY-band av en mängd olika stilar och genrer, de senaste åren fått en del uppmärksamhet, och bl.a. har Kanye West(!) hyllat den här låten på sin blogg.


9. PATS, "Sanningen och ångesten" (2009?)
Göteborgspop.

10. The Barracudas, "Summer Fun" (1980)
Bara introt är värt inträdet.. En liten sketch om en radioreklampratare som inte kan uttala ordet "barracuda", utan säger "baccaruda". Enkelt, men roligt. Och sen är låten en underbar ba-ba-ba-ba-ba-fest också.

Inga kommentarer: