måndag 3 augusti 2009

BK Häckens tilltal / varumärket Häcken



"På Ramberget jag möter en småväxt grekisk präst
Och han är glad i fotboll
Han gillar Häcken bäst!"
Sonya Hedenbratt, "Rundturen i Göteborg"

Jag har skrivit tidigare här om Hisingenklubben BK Häckens pizzakampanj. Och det här med hur fotbollsklubbar tilltalar sin presumtiva publik, med fotbollens sociala och kulturella aspekter, tycker jag fortsatt är väldigt intressant.

Häckens senaste kampanj: flerspråkig

Häckens senaste kampanj, "Mångkulturella BK Häcken", med bussreklam i Göteborg riktar sig till göteborgare som talar fler språk än svenska:
"BK Häcken, utmanaren från Hisingen, testar en ny vinkel för att skapa oreda bland fotbollsetablissemanget i Göteborg. Med hjälp av trafikreklam visar man att rolig fotboll inte måste kosta skjortan och att känslor är universella.

Under sommarmånaderna kommer Hisingens bussar att prydas av något annorlunda bussbaksidor. Ytorna, som kallas “superbacks” på fackspråk, är 20 till antalet och de kommer alla att förmedla olika känslor som händelserik fotboll alltid väcker. Det finns även en risk att någon buss råkar smita över bron och skapa förvirring hos fastlandsborna.

Bussbaksidornas budskap är att man för endast en hundring kan få se BK Häcken spela förstklassig allsvensk fotboll på Rambergsvallen. Det ovanliga med kampanjen är att budskapen översatts till några av de största språken som talas på Hisingen.

- Vi är ju närmare 200 nationaliteter på Hisingen och då kan det väl vara trevligt om en del av vår kommunikation också sker på andra språk än svenska? Vi tror att många kommer att uppskatta gesten, att vi tagit oss tid och anpassat innehållet efter att folk på vår ö är ganska olika. Dessutom kände vi att detta var en bra och naturlig förlängning på pizzakampanjen, säger Alexander Bergström marknadsansvarig i BK Häcken.

Kampanjen är framtagen av BK Häcken tillsammans med Miami Guerrilla Agency och Prinfo Linderoths."

http://www.bkhacken.se/index.php/2009/06/mangkulturella-bk-hacken/

Entreprenörsklubben Häcken?
I GP förra året presenterade klubbens direktör en mer marknadsorienterad eventuell image för BKH:
"- Gothia Cup räcker [ekonomiskt]för superettan, men inte för att etablera ett allsvenskt lag, säger Gothia cup-generalen Dennis Andersson som för ett par veckor sedan tog över som Häckens nye klubbdirektör.
Han ser möjligheterna med att knyta de goda värden Gothia Cup står för närmare Häckens eget svaga varumärke - till nytta för sponsorerna.
- Det är tveklöst så vi tänker kring Gothia Cup. Vi har kanske varit dåliga på att tala om vad som är Häckens kärnvärden.

Dennis Andersson pratar om att ladda varumärket Häcken, och om att leta efter nya inkomstkällor.
- Det handlar om överlevnad, och vår förmåga att lyckas eller inte. Men det går inte att hitta på vad ett varumärke skall stå för. Man måste gå till sina rötter och fundera på vad som skall lyftas fram, och vilka som kan vara intresserade av att förknippas med just dessa värden.
Det är en lång process, påpekar Dennis Andersson och pratar om klubbens förmåga att med stor påhittighet ta sig till, och hålla sig kvar i, eliten.
- Kanske den innovativa föreningen? Entreprenörskap är ett bra ord. Det kanske beskriver ett av våra kärnvärden."
Kenny Genborg, "Häcken - enda klubben som har pengarna", Göteborgs-Posten 3 januari 2008

Göteborg och dess fotbollsklubbar
BK Häcken skriver på sin hemsida, under rubriken "Supporter" följande:
“Du föds till att bli Gaisare, du fostras till att bli Blåvit och du tvingas bli Öisare. BK Häcken är det enda lag du börjar hålla på genom ett personligt val.”

Antingen så går du med strömmen eller så går du mot den. Varje människa bestämmer själv hur unik man vill vara. Att gilla BK Häcken är ett statement och du måste gilla den känslan. Var du än går kommer du bli ifrågasatt, varför?

Eftersom BK Häcken grundades 40 år efter alla andra Allsvenskan klubbar har klubben väldigt få generationssupportrar. Det är sällan en gulsvart sympatisör har ärvt sitt supporterhjärta. Bakom varje supporter finns således en historia, någonstans har ett aktivt val skett. Kanske är man född på Hisingen, flyttat till Hisingen, gillar Hisingen, känner sig som en underdog, gillar att utmana, trött på alla vänner som går mainstream eller helt enkelt tycker att klubben gör en bra sak genom att arrangera världens största ungdomsturnering i fotboll.

BK Häcken från Hisingen kommer alltid utmana det svenska fotbollsetablissemanget. Du är varmt välkommen att följa med på resan."
http://www.bkhacken.se/index.php/supporters/

Saxat från nätet, googlat ur minnet:
"I Göteborg är bananerna etblissemangets lag, ujs det fd etablissemangets lag och GAIS kultursnubbarnas lag. Blåvitt är dansband, ÖIS är klassiskt och GAIS är rockenroll."
Och BK Häcken då?

Häcken och politiken
Den gamle kommunistpartiledaren Frank Baude (r) citeras i ett nummer av Offside som sägandes: "det finns ett riktigt arbetarlag i Göteborg och det är BK Häcken".

Isobel Hadley-Kamptz menar dock i sin politiska guide till Allsvenskan att BK Häcken om de vore ett parti vore kanslihushöger, alltså högersossar:
"Häcken. Det är också svårt. Ändå till sist tydligt kanslihushöger. Ekonomiskt vansinnigt framgångsrik, anses allmänt sympatisk men har få direkta anhängare. Företrädare blir kändare när de väl flyttat därifrån."

http://isobelsverkstad.blogspot.com/2006/04/en-guide-till-allsvenskan-och-hstens.html
En kommentator på den bloggposten konstaterar att Häcken är lite bortom den allmänna diskussionen:
"Johan lönnroth skrev en krönika i Gaisar'n där med ett humoristiskt anslag menade att Öis var överklassen lag, Blåvitt arbetarklassens lag och Gais underklassens och de intellektuellas lag (Vad han skrev om Häcken kommer jag inte ihåg.). Överfört på musik så blev enligt Lönnroth Öis klassisk musik, Blåvitt dansband och Gais Rock'n roll. En mycket träffande beskrivning. ;)"

Tja, Häcken grundades av arbetare från varven på Hisingen och det säger väl en del, om än långt ifrån allt, om lagets klasskaraktär.

Hur röstar Hisingen?
Hisingen som ö uppfattar jag inte främst som en ö med klasskaraktär, utan en ö med sosse-karaktär! Desto mer involverad jag blir i "rörelsen" i Göteborg, desto mer slås jag av hur många av rörelsens trogna och mest göteborgska sossar som bor på olika håll på Hisingen: Torslanda, Kyrkbytorget, Lundby och så vidare. Dessa Hisingen-sossar som jag träffat tenderar dock att vara IFK:are, inte getingar. Hur stämmer då mitt intryck av sosse-Hisingen med kalla fakta?

valmyndighetens hemsida kan man se hur alla Sveriges valkretsar röstat, dvs. man kan komma ner ända till stadsdelsnivå. I europarlamentsvalet i juni fick sossarna (SAP) 24.41 procent nationellt, 20.45 procent i Göteborg, och 27.75 procent på Hisingen. Det mest sossiga området på Hisingen är södra Länsmansgården där 51.7 procent röstade (s), det minst sossiga är Torslanda, Hjuvik där bara 8.71 procent röstade (s). Övriga partier, i landet och på Hisingen:
(m) 18.83 i landet, 16.73 på Hisingen. (c) 5.47 - 2.44. (fp) 13.58 - 11.72. (kd) 4.68 - 3.37. (v) 5.66 - 6.61. (mp) 11.02 - 11.98. (jl) 3.55 - 2.35. (sd) 3.27 - 4.24. (pp) 7.13 - 10.06. (f!) 2.22 - 2.45.

Tja, alla de borgerliga partierna är mindre på Hisingen än i landet och de rödgröna partierna är större där, men skillnaden är kanske inte hisnande stor. I riksdagsvalen 2002 och 2006 var sossarna klart större på Hisingen (men också i landet): hela 41.58 procent av rösterna från Hisingen (Göteborg valkrets 1) fick SAP år 2002, och 37.37 procent år 2006. Med detta var SAP år 2006 tre procentenheter större på Hisingen än i landet, (m) var fyra procentenheter mindre, (c) nästan fyra procentenheter mindre, (fp) en procentenhet större, (kd) en procentenhet mindre, (v) tre procentenheter större och (mp) en procentenhet större. Också i senaste riksdagsvalet röstade Hisingen alltså mer rödgrönt än vad landet gjorde.

Så kan vi ju jämföra Hisingens valresultat med andra Göteborgsklubbars hemvisters röstande. Tyvärr är det ju för IFK - "folkets lag" svårt att lokalisera ett särskilt område som är särskilt blåvitt, och lite detsamma även för GAIS, även om de åtminstone har en koppling till Gårda. ÖIS kommer förstås från Örgryte, även om en socialist och ÖISare i min bekantskapskrets bestämt hävdar att ÖIS minsann inte var något överklasslag från början.

Gårda, eller rättare sagt valområdet Hedås-Gårda:
(m) 35,17. (c) 1,87. (fp) 17,97. (kd) 3,31. (s) 8,93. (v) 4,85. (mp)13,45. (jl) 1,10. (sd) 2,21. (pp) 8,27. (f!) 2,54.

Ett rejält borgerligt valresultat i Hedås-Gårda, lite förvånande kanske för detta klassiska göteborgska arbetarområde där Sonya Hedenbratt bodde back in the days. Men som sagt, kanske GAIS numera är mer ett Göteborgslag i allmänhet än ett Gårdalag. Och Gårda är inte vad det en gång var. (Och inte Gårda BK heller.)
Blåvitt-bloggen Baraben på Glenn Hysén skrev 10 september 2007:
"Alla Gaisare bor tydligen i Majorna och i Masthugget. Det är inte lätt att vara en liten fotbollsklubb. Men ok, Gais är starka i Majorna och runt Masthugget. Så mycket får vi ge de"

Örgryte: i det administrativa området Örgryte finns det tjugo valdistrikt, varav många - t ex Gamla Lunden, Gubbero, Olskroken och Redberget - knappast tillhör vad man i dagligt tal kallar Örgryte; dessa områden ligger norr om Örgryte och är gamla arbetarområden till skillnad från det övre medelklassens villaområde som är Örgryte i vanlig bemärkelse. I söder sorteras också Kallebäck in i det administrativa området Örgryte. Skillnaderna mellan "Örgryte proper" - villaområdena - och övriga är också enkla att läsa ut i valstatistiken: i Bagaregården fick (m) 12.32 procent av rösterna, i Redbergslid 14.93, i Olskroken 16.67 (med stolthet kan jag säga att i mitt område Olskroken röstade 29.73 procent på sossarna), men i Bö 34.52, i norra Skår 42.18 i södra Skår 46.15 och i valkretsen Örgryte 47.23 procent. Valkretsen Örgryte för alla partier:
(m) 47,23. (c) 1,34. (fp) 20,50. (kd) 4,20. (s) 8,07. (v) 1,18. (mp) 8,07. (jl) 1,85. (sd) 1,18. (pp) 4,54. (f!) 1,85.

Stabilt borgerligt med lite över 70 procent av rösterna till borgarblocket.


Peter Gerhardssons musiksmak

Sen kan vi ju konstatera att rent kulturellt så verkar Häckens nuvarande tränare Peter Gerhardsson, tidigare bl.a. spelare i Hammarby (1978-1987) och tränare för ungdomslandslaget, vara en smått underbar människa. GP skriver i en intervju:
"Vi träffas vid operan. En rätt obekant plats för nyinflyttade Gerhardsson. Han gillar annat i hörlurarna och är mer bekant med Pustervik och Bengans. När han under sin tid som tränare i Helsingborg kom till Göteborg parkerade han bilen i Ullevis garage, promenerade 40 minuter till Bengans och var sedan lagom tillbaka på Ullevi när det var dags för avspark.
Musikintresset är stort, synnerligen för kungarna från Broadway, Eldkvarn. Ett band han säkert sett över 100 gånger.
Om Eldkvarn numera har hittat en jämn och hög standard, vad talar för Häcken ska göra detsamma och etablera sig i allsvenskan?
- Det vi gjort hittills, vi har en uppåtgående trend, finns en vinnarmentalitet, ett sug efter allsvenskan och vi har spelat bra mot bra motstånd."
Thomas Björklund, "'Vi har en uppåtgående trend'", GP 3 april 2009

Gerhardsson har också medgett att IFK:s för säsongen nya ingångslåt, Joel Almes "Snart skiner Poseidon" är grym och att Häcken, som nu dåligt nog kör med Foo Fighters (vad har de med Hisingen att göra?) "My Hero", borde lära sig av det. Kanske har Gerhardsson med att göra att Eldkvarns instant classic "Fulla för kärlekens skull" spelades efter matchen förra gången jag var på Rambergsvallen?


Hur hånas Göteborgsklubbarna?

En klassisk anti-Göteborg&anti-IFK-ramsa som motståndarsupporters kört med, men som hemmasupportrarna själva kunnat ta till sig och använda, är "alla heter Glenn i Göteborg". En liknande häckla Göteborg-ramsa är "alla rensar fisk i Göteborg".

Från årets allsvenska - och dessa ramsor har kanske förekommit tidigare - har också en del andra varianter rapporterats. Hammarby mot IFK: "ingen bygger bil i Göteborg". Örebro mot Häcken: "alla går på soc på Hisingen".

IFK: arbetslösa Volvoarbetare? Häcken: bidragstagare? Njae, det kanske är snett att döma klubbar utifrån hur de hånas.

När Proletären ser "grader i det kapitalistiska helvetet" i IFK Göteborg
"Men även i det kapitalistiska helvetet finns en gradskillnad.

Minns 2006. Då dömde seriesegrande Elfsborgs klubbdirektör ut Blåvitts och Håkan Milds försök att återgå till någon slags folkrörelsemodell som stenåldersmässigt. Han fick medhåll av allt vad experter heter. Framtidens melodi utgörs av rent kapitalistiskt drivna klubbar, hette det. Typ FC Köpenhamn.

Nu är det 2007 och tonen är en helt annan. Man blir nästan lite rörd, inte bara som blåvit sedan barnsben, utan också som kommunist. Det talas om långsiktighet och kollektivism, om att prioritera unga talanger ur de egna leden framför köp av egotrippade stjärnor, om solidaritet både på planen och i gruppen, om att alla måste ställa upp för varandra, om en planmässig spelidé som alla kan känna trygghet i också när laget har en sämre dag.

Kalla det vad ni vill. Men det är i alla fall inte högerns individualism som ligger bakom årets SM-guld [för IFK Göteborg]."
Proletären ledarstick, 30 september 2007

---

Fortfarande läsvärt och tyvärr kommer det nog bara bli allt mer aktuellt i svensk fotboll: ledare på Änglarna.se (blåvit supporterklubb) om biljettpriser, med exemplet GAIS på nya Gamla Ullevi.
Anders Almgren, "Var går gränsen för ocker", Änglarna.se 1 mars

Jag vill också varmt rekommendera Häckenbloggen Zappa.

2 kommentarer:

jviden sa...

"Tyvärr är det ju för IFK - "folkets lag" svårt att lokalisera ett särskilt område som är särskilt blåvitt"

Området heter Göteborg - alla håller på Blåvitt!

zappa sa...

Kul läsning! :)