måndag 21 september 2009

LIL hyllar, #2 - Gillian Welch

Vi har kommit till andra avsnittet av Längre inåt landets följetong "LIL hyllar kvinnan", och idag hyllar vi: Gillian Welch.
Gillian Welch är egentligen en duo som består av Welch och den ständige följeslagaren David Rawlings, en av världens tre bästa gitarrister genom tiderna enligt min mening. Kombinationen Welchs tidlösa, strävt suggestiva röst, Rawlings makalösa gitarrspel (på en orkestergitarr från 1930-talet) och de fantastiska låtarna gör mig helt vild.

Jag hade turen att se Gillian Welch live i en norsk skog 2007, och det är lätt bland det bästa jag sett på en scen någonsin. Det föll ett lätt regn den eftermiddagen och vi stod där helt hänförda, omringade av drängfulla men i stunden knäpptysta norska volvoraggare och rågblonda flickor i lusekoftor. Jag tror att det var urkraften i Gillians Welchs musik, det djupt mänskliga perspektivet i låtarna, som inte lämnade någon, inte ens de som aldrig hört dem förut, oberörd där ute i vildmarken.


Gillian Welch är ju passande nog också med på soundtracket till en av mina favoritfilmer, The Horse Whisperer.

Gillian Welch - Leaving Train
Found at bee mp3 search engine
Låten Leaving Train därifrån tycker jag säger säger allt som finns att säga om längtan, man kan kasta bort sitt liv och bli hästuppfödare för mindre. Otroligt vacker film, otroligt vacker låt.
The words that go unspoken
On the color of the sun
And the coolin' air of the evening shade
And the breathless hours on the sleeping plain
And the last taillight on a leaving train
And I won't come back again

Gillian Welch förtjänar verkligen att höjas till skyarna.

Inga kommentarer: