måndag 18 januari 2010

The Courage of Others


Midlake stod för ett av 00-talets absolut bästa album, "Trials of van Occupanther". Knappt en månad in i nästa decennium är bandets nästa skiva "The Courage of Others" redo för release, och jag kämpar för att hålla min enorma förväntningar i schack för att undvika en evetuell besvikelse. Att döma av de smakprov som redan nu ligger ute på myspace kommer jag dock förmodligen inte bli särskilt besviken, för även om det är något mer lågmäld och smygande musik är soundet riktigt skönt och efter ett antal genomlyssningar av "Acts of Man" och "Rulers, Ruling All Things" är mina förväntningar sådär hopplöst höga igen.

En särskilt rolig detalj när det gäller Midlake är att bandet började som fusionband på University of North Texas, där samtliga medlemmar studerade jazz på hög nivå. Sångaren Tim Smith var på den tiden saxofonist i bandet, och för mig som själv är kämpande jazzmusiker med stor aptit på gubbrock och pop är detta faktum en krydda som gör Midlakes musik ännu mer välsmakande.

På nya albumet har bandet rört sig närmare den engelska folkrocken, Fairport Convention och Sandy Denny nämns som stora inspirationskällor i en mycket fin intervju på Pitchfork. Den 1/2 släpps albumet, jag längtar!

1 kommentar:

Fredrik Nyström sa...

Lyssnade igenom ett gäng låtar igår och jag blev väldigt imponerad. Svårt att säga om det finns någon "Roscoe" eller "Head home" på den kommande - men det kanske bara är onödigt att leta efter upprepningar.
Sedan är soundet, produktionen helt suveränt. Trumsoundet inte minst.