torsdag 25 mars 2010

Klabbes Bank - Je Suis La Mer


Klabbes Bank hade med sin skiva "Kålsäter" från 2007 en självskriven plats på min topp tio-lista över 00-talets bästa skivor.

"Kålsäter" innehåller allt jag vill få ut av musik och lite till. Fantastiskt vackra och ständigt överraskande kompositioner, otroligt skickliga musiker som jobbar tillsammans som en enhet, och som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, rak och enkel musik med stort djup.

När 00-talslistan sammanställdes hade jag emellertid ännu inte hunnit lyssna in mig på bandets senaste skiva "Je Suis La Mer", som faktiskt hann släppas i oktober 2009, innan decennieskiftet var ett faktum. Den borde ha varit med på listan istället för "Kålsäter".

Inför detta album har den i mina ögon mycket framstående trumslagaren Fredrik Hamrå ersatts av Martin Öhman, ett byte som faktiskt gjorde mig en smula orolig eftersom jag alltid framhållit Hamrås spel som en av anledningarna att gilla Klabbes Bank. Öhman sysslar mycket med elektronisk musik, och den influensen märks ganska tydligt på denna skiva. Detta faktum klargörs tydligt redan från början då hela skivan inleds med ett bastrummeliknande dovt elektriskt ljud som mekaniskt pulserar genom de första takterna. Överlag har bandet arbetat mer med ljudbilden och produktionen, och ganska snart stod det mig klart att min oro var helt obefogad. Detta är bandets överlägset bästa skiva hittills.

"Je Suis La Mer" innehåller alla de element som gjorde att jag älskade "Kålsäter", fast taget ytterligare en nivå vidare. Skivan är bättre producerad än föregångaren, det låter faktiskt helt fantastiskt bra rent ljudmässigt. Samtidigt är bandet mer samspelt än tidigare, arrangemangen är mer slipade och med mindre åthävor får man sagt mer. Balladerna är lite vackrare, de härligt pumpande upptempolåtarna är lite mer smittande, listan över förbättringar kan göras hur lång som helst.

Klas-Henrik Hörngrens kompositioner visar prov på stor musikalisk mognad och jag kan inte göra så mycket annat än att glädjas åt att ett av mina favoritband fortsätter att bli bättre och bättre. Helt välförtjänt hamnade skivan i topp när många av landets största tidningar listade 2009 års bästa plattor, och man kan bara hoppas att detta enastående band även fortsättningsvis får all den uppskattning de förtjänar.

Inga kommentarer: