fredag 4 juni 2010

You get what you give

Jag fick närapå en aha-upplevelse nyligen när jag i flera olika sammanhang (bland annat i Mauro & Pluras kök) fått höra den gamla favoriten "You get what you give" med New Radicals. Dels insåg jag vilken fantastisk låt det är, dels insåg jag att nostalgi kan drabba även min generation.

Missförstå mig rätt nu, jag är en nostalgisk person och har så länge jag kan minnas fått en av lika delar ångest och glädje uppbygd knut i magen så fort jag tänkt tillbaka på "gamla" tider, men vad gäller musik har jag på något sätt lyckats inbilla mig att nostalgi endast är förbehållet 1960-talet och tidigare. En ologisk och korkad tanke, men jag har egentligen aldrig tänkt igenom det utan bara haft en förnimmelse av hur det ligger till. När jag nu hörde New Radicals monsterhit från 1998 igen så var det första gången på nästan tio år den nådde mina öron. Jag hade deras debutskiva och lyssnade dessutom väldigt mycket på den, men jag hade nästan helt glömt bort dem. Plötsligt var jag tillbaka i tiden precis före millennieskiftet, en tid som regerades av musikvideor i allmänhet och voxpop i synnerhet. Det är nog första gången jag fått en så stark nostalgisk upplevelse av en låt, i alla fall av just själva musiken. Klart att det finns låtar som för alltid är associerade med vissa ögonblick, men i det här fallet handlade det bara om nostalgi inför musiken. Videon ja, den är för övrigt fantastisk, och som Arvid sa: "scenen med huvudet under glassmaskinen är episk". Se själva:



Jisses vad populära sådana där fiskarhattar var förresten!

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Att trasha en shoppingmall måste vara en alldeles egen subgenre inom musikvideos. Spontant kommer jag att tänka på Avril Lavignes - Complicated men det borde finnas många fler. Känns som att Blink 182 kan ha gjort något på temat? (slutet av 1990-talet lär ha varit en svår tid för alla USA:s shoppingcentrum...)

Max Thornberg sa...

Hmmm, kan inte minnas att Blink gjort det. De trashar ju ett hus i "Stay together for the kids" och en bil i någon annan video från samma tid. Det är ju hur som helst underbart att ha ett helt köpcentrum till förfogande när man är på aggressivt humör...