onsdag 7 juli 2010

Favoritlåtar just nu




Neil Young, "Blowin' in the wind" (1991)
Blytungt, blytyngre, Weld-liveversionen av "Blowin' in the wind". Young står i mörker och rök med helikopter- och bombljud som intro, och så kommer det klassiska riffet på en överdistad gitarr. En extremt enkel låt här - i princip bara en massa dist, sång, och kör, och samma vers & refräng hela tiden, men så extremt känsloladdat och mäktigt. Likaledes politiska "Keep on Rockin' in the Free World" och "Welfare Mothers" gör sig också väldigt bra på Weld-skivan med det här desperationssoundet.

Razah, "Rain" (2007)
Den här låten hörde jag för första gången i en bowlinghall (!) för några veckor sedan. Ruggigt melodiös, slick och lättlyssnad R & B, jag älskar det.

Mapei, "?"

Vet faktiskt inte vad låten heter men den är ruskigt bra. Härligt också att youtube-videon kommer från ett UR-program!

Beyond Pink, "Aldrig på min sida"
Melodiös punk.

Jackson Browne, "In the shape of a heart" (1985)
Ah, patos-Jackson i 80-talskostym, hur kan man inte älska det? Jag hade inte lyssnat på denna skivan, Lives in the Balance, innan men i alla fall "In the shape of a heart" och politiska "Lawless avenues" är ju topp-Jackson.

Mattias Alkberg BD, "Reevolution" (2005)

Jag har sent om sider tagit Mattias Alkberg BD till mig och tycker nu att denna skiva, Ditt hjärta är en stjärna, är riktigt bra yngre gubbrock/altrock, med brölsax och allt! (På låten "Stockholm".)

Tift Merritt, "Six more days of rain" (2010)

Jag tycker att Tift Merritts tre tidigare skivor är tokbra så trots att den första singeln från nya skivan See You on the Moon "Mixtape" var trist med sitt beat och mainstream-popsound, så hade jag en del förväntningar på skivan. Tyvärr är det väl ingen höjdare, det är synd att Merritt lämnat det mesta av countryn och soulinfluenserna bakom sig för ett mer mainstreamstuk, men "Six more days of rain" är i alla fall en riktigt bra låt.

Rick Shea & Patty Booker, "Just a matter of time" (2003)
Äntligen hittar jag en skiva som låter som musiken i den fantastiska filmen Crazy Heart! Shea och Booker är från Los Angeles och filmen utspelas i Nevada och Arizona, så kanske är detta ett typiskt "sydväst-country-sound"? I alla fall är det jäkligt bra "hard country" med mycket dragspel och sväng. Tyvärr finns inte "Just a matter of time" på youtube (däremot på Spotify) men "I don't know" med Jeff Bridges, från Crazy Heart finns där.

Naomi Sommers, "Sea of heartbreak" (2008)

En helgjuten soft singer-songwriter-countryskiva!

Inga kommentarer: