måndag 12 juli 2010

Rena Natta

Apropå 1990-talsnostalgi kom jag plötsligt att tänka på det mycket märkliga underhållningsprogrammet Rena Natta. Efter min hyllning av SVT:s VM-krönika från 1994 kan det vara på sin plats att nyansera bilden av public service - allt är faktiskt inte bra.

Jag minns Rena Natta som det program som fick mig att inse att man inte måste spendera varje fredagskväll framför SVT:s underhållningsprogram, och så minns jag det som ett återkommande skämt i Svenska MAD (i stil med "xxx har sämre tittarsiffror än Rena Natta").

Trots den legendariska uselhet som programmet stod för (Rena Natta röstades av svenska folket fram till 9:onde plats i Folktoppen i kategorin; Underligaste TV-Underhållning) såg jag ändå på det - vilket är ganska otroligt, men på något sätt talande för tiden. Innan första säsongen var sänd var programmet nedlagt.

Inga kommentarer: