torsdag 8 juli 2010

Roger Pontare - stilikon


Vi brukar ju modeblogga ibland här på LiL, och eftersom det var ett tag sen tänkte jag passa på att lyfta fram en personlig stilfavorit som jag tror kommer att göra sig påmind i modet de kommande åren: Roger Pontare.

Roger Pontare har ju kört sin grej så länge jag kan minnas, en slags etnokombo i långa rockar, kaftaner, skinnbyxor etc, en stil som hämtar inspiration från samisk, nordamerikansk indiansk och afrikansk kultur, men också svensk folklig kultur. Lite som om Pontare har länsat textilavdelningen på hemslöjdsmuséet och sytt kläder av bytet. En härlig mix som visserligen i Pontares fall kanske är lite over-the-top men som nu börjar visa sig i modet.

Skinnbyxor, indiankaftan och pälsväst. Följ med på en båttur med fackla i fören!

Hipsterklubben Trädgården i Stockholm är en utomhuskrog som är installerad under Skanstullsbrons bärpelare mellan väggar av gamla rostiga containrar. Det är en härlig postapokalyptisk stämning där inne, en Festen Efter Katastrofen-känsla. Senast jag var där hängde jag precis bredvid ett gäng tjugo-nåntings som verkligen körde åttiotals-indian-stilen: blå mockajacka med fransar, indianmönstrad magtröja med pärlfransar, jättemånga halsband med etsade metall- och träattiraljer, fjäderarmband, etc. Klart en Pontare-inspirerad stil.

Audiens hos hövding Pontare.

Inte nog med att jag hoppas att framtidens melodifestivaler räddar sitt alltmer urlakade koncept och går tillbaka till sitt ursprung med en enda sångare som framför alla bidrag - läsaren anar nog vem jag tycker borde göra det. Jag hoppas också att Roger Pontare med sin, tack Pontus för hjälpen med att formulera hans hemlighet, slöjdblick, blir en stark influens på vinterns mode. Fram för fler hemslöjdshipsters på Stockholms gator.

Inga kommentarer: