tisdag 27 juli 2010

Topp tre Lundells 00-tal

Jag har via en del surfande på olika Ulf Lundell-bloggar förstått att hans 00-tal är en smula omdebatterat bland fansen. Nog för att han hade sin storhetstid på 1970- och framförallt 1980-talet, men jag skulle allt vilja hävda att många av hans bästa låtar är gjorda under de senaste tio åren. Här kommer ett litet försvarstal till Lundells 00-tal; jag ger er de i mitt tycke tre bästa låtarna från detta decennium.


3. Gå ut och var glad




Budskapsrock när budskapet är som bäst - och enklast. Svårt att värja sig mot, svårt att inte hålla med. Väldigt ful video, men ta mig tusan om man inte blir glad av den också!

Gå ut och var glad, din jävel!
Gå ut och var vacker och stolt hela vintern
Gå fort och le genom shoppingcentrat
Du kan om du vill!
Sluta nu, inte sen
Dra ett streck och gå vidare
Livet väntar därute
Gå ut och var glad!
Vad ska du annars ha allt det här till?



2. Hennes Rygg



"Hennes rygg" är en typisk Lundell-hyllar-kvinnan-lite-för-mycket-låt, men den här gången utan att gå över gränsen, tagen från den lysande skivan "I ett vinterland" från 2000. Det är en mycket poetisk skildring av hur arméer sluter fred och pilgrimer finner källor, och ett lysande exempel på hur fantastiskt bra det kan bli när Uffe, denna vår brölande vän, lyckas tygla sina känslor och hitta lugnet i en lågmält lunkande ballad.

Hennes rygg är ett landskap
hon nästan aldrig ser
En karta för en drömmare som jag



1. Butiken



En av mina absoluta favoritlåtar med Lundell hittar vi på "Omaha" från 2008. Den här låten är så grymt skickligt skriven - en väldigt bra text (utan svackor) om hur livet inte alltid blir som man tror, men att det aldrig är för sent att börja om. Det är så underbart att höra hur mycket optimism och framtidstro som kan rymmas i en 60-årig mans själ. Produktionen är dessutom riktigt bra, med väldigt snygg synth i refrängen och rena rama Magnus Uggla-uppbyggnaden efter sticket.

Du behöver en ny hjärna, ett nytt hjärta
Nya knän
Du behöver en ny lunga, nya ord
En helt ny scen.
...
Är du bitter, är du besviken
Är allt runt dej en spökstad
Har hjulen stannat, kan du allt det här
nu utantill
Stäng igen butiken
Lägg myrra på ditt rökfat
Byt jobb och be en bön för vad du har kvar
Och börja om en gång till.

Inga kommentarer: