lördag 28 augusti 2010

Modespaning, Way out West 2010

I år var första året som jag var på Way out West, egentligen inte för några ultimata band-cravings (Neil Young spelade ju inte i år) utan för att jag var där i jobbet. Som LiL:are tänkte jag också bidra med ett försök till modespaning, jag är ju inte LiL:s huvudsakliga modebloggare men jag gör ett försök.

Ovanför ser vi ett pajdiagram som visar vad för typ av huvudbonader som bars på WOW i år. Vi ser att gubbkepsen lite otippat var väldigt stark. En hypotes är att WOW har rätt många besökare som är runt 30+ och att ett och ett annat stigande hårfäste gömde sig under de många kepsarna. Den lilla hatten var också dominant och då framför allt på kvinnor. Detta är kanske mer moderelaterat, små hattar verkar ha synts på var och varannan modebloggare i somras. Basebollkepsen, den huvudbonad som jag själv föredrar, var i princip utdöd, och endast buren av de besökare som allra minst såg ut som modebloggare. Den lilla mössan var för något år sen så hipp att den till och med bars när det var helt obefogat (dvs i värme), men inte så i år. Bandanan, en LiL-favorit, var, som jag redan konstaterat, otippat stark, framför allt på tjejer.

Hegemoni, WOW 2010

  1. jeansskjorta - både killar och tjejer. Jeansskjortan ägde verkligen den rutiga /flanell/skjortan här. Man kunde tro att man skulle få se en del färgglada, tunna rutiga sommarskjortor, som en logisk sommar-fortsättning på de senaste årens rutiga skjorta-hegemoni, men nej. Jeansskjortan, tillsammans med punkt 3 nedan, var dominant på överkropparna.
  2. jeansshorts - både killar och tjejer. Seersuckershortsen lös med sin frånvaro och nästan alla andra shorts också förutom combatshortsen som de med mer rock'n'roll-attityd kunde ha.
  3. det stora linnet - både killar och tjejer. "Visa bh:n"-linnet kan man också kalla det.
  4. upprullat - allt som kunde upprullas rullades upp: skjortärmar, shorts, byxorna så klart

Försvunnet

chinos - vart tog de vägen? De upprullade chinos som för ett år sen eller så var obligatoriska var nu helt utraderade från slottsskogens yta, ersatta av jeans.

4 kommentarer:

Arvid Ahrin sa...

Underbart! En annan fullständing förkrossande hegemoni var herrtrendfrisyren. Minst 50 procent av de manliga besökarna (inkl jag själv) hade mer eller mindre likadan frisyr, dvs. kort på sidorna och i nacken och längre, uppåtstående hår uppe på huvudet.

Erik Bengtsson sa...

Ah, frisyren! Givetvis. Den frisyren har ju blivit som luft: man tänker inte på att man andas, ändå gör man det. Man tänker inte på att alla killar har den frisyren, men det har de. Mux och jag konstaterade nyss att man inte kan komma ihåg vad folk hade för frisyrer innan detta modet. Vad finns det för andra frisyrer, liksom?

Per sa...

Jag minns när frisyrerna var andra!

"Vad är det du inte gillar med studenternas frisyrer?
- Det är mest luggarna som upprör mig. De borde klippa den eller kamma upp den i en quiff. Hela Göteborg är för övrigt i stort behov av en estetisk diskussion."
- Ur en intervju med bandet Boys i Nöjesguiden 2003.
http://nojesguiden.se/artiklar/pojkband/

Vi är en tapper skara som har behållit popluggen i 10-talet.

Erik Bengtsson sa...

härligt citat Per! Boys hade jag glömt bort.

var det alltså popluggen som var dominant innan "den höga frisyren"?

min lillasyster föreslog annars att de som idag har hög frisyr, en del av dem var snaggade/rakade för några år sen. kan det stämma?