onsdag 29 december 2010

Bäst 2010 enligt Max

Eftersom jag mer och mer gräver ner mig i det tidiga 1970-talets musik och estetik känns det allt svårare att komma med en adekvat årsbästalista för varje år som går. Trots att jag konsumerar stora mängder kultur och på något sätt anat att just det tidiga 1970-talet gått en ny vår till mötes under det gångna året kan jag inte namnge eller sätta fingret på några band som representerar denna nya vår, men däremot blir jag allt säkrare på att strof för strof kunna citera Jackson Brownes "Late for the Sky". Nå, nog med undanflykter, här kommer ett tappert försök att summera 2010:



Konsert: Ulf Lundell på brottet i Halmstad juli 2010

Hade man varit Ulf-kännare på allvar och sett honom mer än en gång förut så kanske den här konserten hade varit en axelryckning, eller åtminstone en habil insats, nu var den knäckande bra. Förvärmning med polskt öltest på solindränkt söndrumsaltan, Janne Bark i högform, folket som bygger landet, "Chans", brölsax, ett bättre recept på en lyckad kväll finns inte i min värld.


Jenny Wilson på Skeppsholmen

Jag skrev då (juni 2010):
"Jenny Wilson är en oerhört begåvad låtskrivare, musiker och scenpersonlighet och lyckades med bedriften at låta 2010, tidlös och personlig på samma gång. Med sinnrika och ofta smart orkestrerade låtar och maffiga körer plockade hon poäng efter poäng av den något avvaktande Stockholms-publiken."


Klabbes Bank på Fasching

Feta blåsklanger och maffig elektronika gjorde denna konsert till en jazzsmäll i solar plexus.



Skivor: Håkan Hellström "2 steg från paradise"

Att få uppleva ett nytt skivsläpp med Håkan Hellström måste vara jämbördigt med att gå till skivaffären för att skaffa en ny Miles Davis-platta på 1950-talet, en Beatles-platta på 1960-talet eller en Neil Young-skiva på 1970-talet. Att få vara med när det händer helt enkelt.
Jag vet ingen sångare och textförfattare som med sådan uppenbar lätthet kan formulera och frasera så underbart halsbrytande och svindlande textrader, och samtidigt göra fantastisk musik helt utan nojor. En fantastisk skiva från Sveriges största artist.


Midlake "the Courage of Others"


Otroligt välgjort och stämningsfullt album av Texas bästa band.


Music music music / Lina Nyberg - "West Side Story"

Grymt snygga tolkningar av ett material som jag plötsligt kunde finna både stort djup och stor skönhet i. Lina Nyberg sjunger med fin känsla och music music music backar upp henne på ett förtjänstfullt sätt. "Maria" har aldrig låtit bättre!



Film: Toy Story 3

Överraskande nog en av de bästa filmer jag någonsin sett.


Teater: Kött, Backa teater

Ännu en grym föreställning av Anna Vnuk.

Inga kommentarer: