söndag 30 januari 2011

I ett vinterland

Vinterdvala på bloggen som sagt, och den hugade läsekretsen får nog vänja sig vid ett fortsatt ojämnt uppdateringsflöde då det händer mycket i de olika skribenternas liv på olika håll och kanter. Själv har jag varit fullt sysselsatt med att släppa skiva med Hi Hank! och diverse annat. Jag har dock även lyckats konsumera en god portion kultur och hoppas att kunna dela med mig lite av denna här på bloggen framöver.

Jag såg till exempel den hyllade filmen "Winter's Bone" i veckan. En mycket bra film! 17-åriga Ree Dolly får ensam ta hand om sin sjuka mor och sina två yngre syskon när fadern amfetaminkokaren försvinner spårlöst. Dessutom sätter fadern huset i pant och hela familjen riskerar att hamna på gatan om han inte dyker upp.

Jag är väldigt förtjust i den här typen av långsamma dramer som utspelar sig på den amerikanska landsbygden. Musiken är förvisso inte särskilt framträdande men består av grymt bra country och skådespeleriet är lysande. Regissören Debra Granik hade kunnat göra det här till en snyftare men istället berättar hon koncentrerat och sakligt vilket bidrar till en väldigt stark känsla av autencitet. Sedan Twin Peaks är jag så himla fascinerad av det amerikanska landsortsmodet, ofta är det en ren fröjd för ögat. Eller vad sägs om följande smakprov:


Jennifer Lawrence som Ree Dolly. Stickad mössa, trasiga jeans, fotriktiga skor.


John Hawkes som Teardrop. Rutig skjorta, smutsig jeansjacka med krage,
helskägg, trasig blick och en stor portion inskränkthet


Dale Dickey som Merab. Huvtröja med motiv, rejäl vinterjacka, fårskinnsmössa, sammanbiten och stenhård attityd

Inga kommentarer: