onsdag 2 februari 2011

Linnea i målarens trädgård


"Barnens charm utgör framförallt ett korrektiv till samhället, en av de
fingervisningar vi får om en ’odisciplinerad lycka’."
Walter Benjamin, brev till Adorno 7 maj 1940

I lördags gjorde Malin Sandberg ett fint program i P1:s serie "Klassikern", där olika personer får välja en kulturklassiker, oavsett genre, och diskutera den. Sandberg valde Christina Björks och Lena Anderssons barnbok Linnea i målarens trädgård från 1985.

Som barn läste jag Linnea i målarens trädgård - eller mina föräldrar läste den för mig - och jag håller helt med om att den är en klassiker; vissa böcker eller filmer eller skivor som man läst, sett eller lyssnat på för länge sen fastnar fragmentariskt och i en blandning av stämningar och konkreta bilder; Linnea i målarens trädgård fastnade så namnlöst i mig, jag mindes inte vad det var för bok eller vad den hette, men jag mindes just barnets fascination för trädgården. En av de finaste bilder jag vet av den förhoppningsvis eviga fascinationen för livets och världens rikedom.

Inga kommentarer: