tisdag 22 mars 2011

Humor, 2

The Onions bildtext: "The suave, fantastically wealthy Krieger calls the state 'captivating.'"

Mitt förra inlägg handlade om sexiga saxofoner och att jag tycker det är ett roligt fenomen, utan att jag riktigt fattar varför. Här kommer en till grej som jag tycker är extremt rolig, och jag vet inte riktigt varför, men jag tror att det har med ironi att göra.

Det är en Onion-artikel som heter "Wealthy Swiss Tourist Offers U.S. Government $87 Billion To Buy Indiana's Populace For Just One Night". Den handlar om att USA:s regering är i ekonomisk kris, och att en enormt rik schweizare kommit till landet och gett regeringen ett oanständigt förslag: för $87 miljarder vill han ha Indianas befolkning för en natt. The Onion är en briljant satirtidning, ofta med perfekt ton i sina parodier, och så också här:
"'When I see an object of great beauty, I must possess it,' the wealthy banker said in a televised interview Saturday, explaining how Indiana's 'purity and innocence' set it apart from all the other Midwestern states. 'In all my travels, never have I found anything more beautiful than Indiana.'"
Fantastiskt roligt. Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen att det är fantastiskt roligt.

1 kommentar:

Arvid Ahrin sa...

det är verkligen sjukt roligt! för mig känns det som en perfekt parodi på lifestyle-reportagen i financial times helgbilaga eller economists intelligent life. Det är exakt samma sorts tonfall som i rese- och flygplatsromantiska reportage i SAS ombordtidningar.