onsdag 25 maj 2011

LiL-poll: bäst-lökigaste svenska gubbrocktextraden

Se upp SIFO och Gallup, för här kommer Längre inåt Landet med sin andra, tunga opinionsundersökning! Förra gången var i augusti 2010 när vi frågade "Vilken Grymling är du?", och fick reda på att 41,67 procent av vår läsekrets identifierar sig med Göran Lagerberg (känns bra!).

Denna gången är frågan: vilken är den bäst-lökigaste svenska gubbrocktextraden? Med bäst-lökig menar jag en textrad som får en att sätta skämskuddarna mot öronen, men på ett plan också har en charm. Jag har funderat länge på kandidaterna, för det finns många, inte minst i Lundells oeuvre, och sorterat bort till exempel Tommy Nilssons raggningsrepliker ("får jag komma in när du öppnar dig som en vildros") eftersom de helt enkelt är för mycket lök och för lite bra. Jag har också haft svårt med Plura, för även om det finns många klyschor där (fel sida spåren, läderjackor och fabriksskorstenar), så är det inte lökigt nog. Detsamma med Perssons pack. Max påstår också att Mauro Scocco inte skrivit lökiga texter, och jag orkar inte forska nog för att hitta några motbevis. Wilmer X kan jag inte bra nog, heller.

Därför ger jag er denna poll: två Uffe och en LeMarc, och så får man själv fylla i de alternativ som man saknar, i kommentarsfältet.




Vilken är den bäst-lökigaste svenska gubbrocktextraden?








View Results
Create a Blog Poll



youtube:
Lundell, "Jag hade en älskling en gång"
LeMarc, "Little Willie John"
Lundell, "Connemara"

Inga kommentarer: