fredag 16 september 2011

Låtar, september 2011

Zoe Muth, "Starlight Hotel" (2011)



Den här skivan blir bara bättre och bättre - jag vill använda M-ordet (mästerverk). Titellåten är en tung rockballad med blödande gitarrsolo, och Muth berättar en historia om en man som älskat och förlorat (klassiskt!) och nu bor på ett (ungkarls?)hotell i sin sorg:
"Now he’s down there
Living in the Starlight Hotel
He leaves his blinds open at night
So all the world can tell
No amount of joy and love in our younger days
Can make up for that one last lost love
That would not stay"
Skivan är, vill jag nog säga, den bästa jag hört sedan Anna Järvinens debutskiva från 2007.

Nanci Griffith, "Fly By Night" (1986)
Nanci Griffith 1986: ingen dålig estetik. Till höger dansar Lyle Lovett.

Litterär folk-country från 80-talet är ingen dålig genre..

Marie Fredriksson, "Mot okända hav" (1986)

Den här låten, som jag aldrig lyssnat på fram till förra helgen, såldes till mig med argumentet "hon sjöng den här på Palmes begravning" och det är ju ett argument jag lyssnar på. Googling har inte lyckats bekräfta detta påstående, men låten är i alla fall riktigt fin.

Richard och Linda Thompson, "Walking on a Wire" (1981)


Makarna Thompsons mytomspunna "skilsmässoskiva" (eller skrevs låtarna före deras förhållande började spricka? vissa hävdar det) Shoot Out the Lights från 1981 är blytung i all sin avskalade perfektion, och just denna låt har en av de mer förödande rocktexter jag hört:
"I hand you my ball and chain
You just hand me that same old refrain
I'm walking on a wire, I'm walking on a wire
And I'm falling

I wish I could please you tonight
But my medicine just won't come right
I'm walking on a wire, I'm walking on a wire
And I'm falling"
Den här låten är ett utmärkt exempel på hur underskattade Thompsons är: låtskrivandet och gitarrspelet (två solon!) är är bägge as good as it gets.

Marissa Nadler, "The Sun Always Reminds Me of You" (2011)
Fantastiskt bra indie-folk-hit med referens till en av mina favoritlåtar, Mojave 3:s "Lovesongs on the Radio", och allt.

Anna Calvi, "Blackout" (2011)

Episk-teatral indierock; inte den vanliga beskrivningen av artister jag lyssnar på, men det här är ändå en jäkligt stark låt. Hon har också rätt sköna influenser:
"Calvi has stated that the films of Gus Van Sant and Wong Kar-Wai and David Lynch have also influenced her music. She has admiration for "people that make beautiful films where the cinematography tells the story" and tries to do the same in her own work." (wikipedia)

Confederate Railroad, "Queen of Memphis" (1992)
skulle du köpa en begagnad pickup-truck av de här männen?

Goodtime countryrock: glatt, svängigt och okomplicerat. Dansband med mer twang.

1 kommentar:

Arvid Ahrin sa...

Håller verkligen med om hur sinnessjukt bra Zoe Muths platta är, helt beroendeframkallande. För övrigt en väldigt inspirerande lista!