måndag 3 oktober 2011

"Det är en jävla ynkedom"

Jag är stolt över att inte vara en del av näthatet och vill, som sagt, mycket hellre lyfta fram saker jag gillar än saker jag ogillar. Dock är det oerhört svårt att gilla Marcus Birro.

Jag har gått och knutit näven i fickan ett bra tag nu, och efter att ha läst krönikor, sett honom som fotbolls-"expert" i tv samt tävlande i På Spåret har nu bägaren runnit över i och med de senaste dagarnas händelseutveckling och jag känner mig tvungen att kommentera saken.

Efter att Birro överraskande meddelade omvärlden att han tänker kandidera till partiordförande för KD i söndags fick han kalla fötter och drog tillbaka sin ansökan eftersom han misstänkte att hans jobb i TV4:s program Kvällsöppet skulle äventyras av denna kandidatur. Dock var skadan redan skedd, och MB fick sparken innan programmet ens hunnit börja sändas. Inte mycket att snacka om, TV4:s Mia Lindqvist uttalade sig såhär: ”Kvällsöppet är ett program där vi tar upp väldigt mycket politiska frågor och det är helt omöjligt för oss att ha en programledare som är starkt förknippad med ett särskilt parti."
Länk
Oskyldigt offer?

Alla förstår logiken i detta uttalande, alla utom Birro själv som kallar TV4 för "jävla idioter" och pratar om att han skall hem till sin 'gråtande familj' och ge dem beskedet att de kanske måste flytta från Stockholm. Med ett språkbruk fullkomligt ovärdigt en kristdemokrat och ett sinne för proportioner som är hisnande framstår Birro i allt annat än smickrande dager.

Inga kommentarer: