lördag 22 oktober 2011

Herzog läser McCarthy

I år började jag äntligen läsa den amerikanske författaren Cormac McCarthy. Jag har varit sugen länge, men det som fick mig att till slut ta tag i mig själv var ett avsnitt från april i år av radioprogrammet Science Friday på NPR, USA:s motsvarighet till Sveriges Radio.

Avsnittet handlar om förhållandet mellan konst och vetenskap genom historien och är en diskussion mellan programledaren och tre inbjudna gäster: fysikern Laurence Krauss, den tyske filmaren Werner Herzog, och Cormac McCarthy. Det är ett väldigt intressant program som bland annat diskuterar urtida konst och att tidsrymden från påbörjad till avslutad grottmålning kunde vara 5000 år, en svindlande tanke.

Men, höjdpunkten i programmet är inte detta utan istället då Werner Herzog läser ett stycke ur Cormac McCarthys fantastiska västernepos All the Pretty Horses.



Det var den här sekvensen i programmet som fick mig att gå direkt till biblioteket och låna All the Pretty Horses. Så bra som Herzog läser McCarthy är han nästan skyldig att läsa in hela Border-trilogin som ljudbok, för mänsklighetens skull. Årets julklapp 2012?

Här kan man lyssna på hela avsnittet:



Inga kommentarer: