onsdag 5 oktober 2011

Tift Merritts formkurva pekar uppåt

Min favoritartist från 2000-talet än så länge är Tift Merritt, för hennes skivor Bramble Rose (2002), Tambourine (2004) och Another Country (2007). Tre oerhört gedigna och rika skivor fulla av starka låtar och ett mycket brett känslospektrum - från den ljuvliga melankolin på "Trouble over me" till självsäkert bredbent soulrock med "I am your tambourine" och "Shadow in the way" till introspektionen på Another Country-låtar som "I know what I'm looking for now" och "Tell me something true". Det är så gött att lyssna på Tift också för att hon är en personlig artist och en känsloskildrare á la singer-songwriter, men också helt uppenbart ett musikfan själv - hon sänder musikradio! - som kan göra briljant old time country-homage i "I know him too" (steelen!), powerpop, 70-talsrock med southern soul-influenser.

Den senaste skivan, See You Around the Moon, är dock inte hennes bästa hittills. Hon har förnyat sig på varje skiva och denna gång blev det i mitt tycke inte så lyckat; den är för poppig och har en märklig, alltför slick produktion.

Men i våras såg jag henne live på underbara Bootleg Theater i Los Angeles och fick åter häftigt uppskruvade förväntningar på nästa skiva. Hon spelade solo, omväxlande på akustisk gitarr och piano, inför en liten men entusiastisk publik på 40-50 personer, och det var en YNNEST att få sitta där med min mikro-öl och ta del av en så intim spelning: Tift skojade, pratade med publiken, och var typ fyra meter från mig. Det var också en grymt bra spelning; vanligtvis föredrar jag helbandssättningar framför person-med-gitarr, men med Tifts fantastiska pipa var det nästan bara ännu bättre att rösten fick mer plats. Och vad jag egentligen vill skriva här om är: hon körde flera nya låtar, och de lät otroligt bra. Den här artikeln utgår från den spelning hon gjorde i San Francisco någon dag efter att jag såg henne i LA, och påminde mig om att några av de nya låtarna ligger ute på youtube.

Därför: I give you: "Southern Downtown", "Lingering On" och "Real Understanding" med Tift Merritt, skräpiga liveinspelningar från vårturnén 2011.





Inga kommentarer: