fredag 30 december 2011

Max 2011-listor

Film

Play (Ruben Östlund)

De Ofrivilliga är en av de bästa filmer jag sett, och förväntningarna var enorma inför Östlunds nya. Play är på sätt och vis kanske en ännu skarpare film, och jag tar med mig en mängd motstridiga känslor från visningen. Den viktigaste känslan är dock att jag är så oerhört tacksam för att Ruben Östlund gör film, och jag ser fram emot att följa hans fortsatta arbeten. Hur han med knivskarp precision lyckas skildra väldigt olika människoöden och situationer på ett sätt som gör att man känner sympati med samtliga inblandade, även om man ibland förfasas över hur de beter sig, är enormt drabbande.

Melancholia (Lars von Trier)


Inte lika skarp som Antichrist, men fasansfullt vacker.


Bridesmaids (Paul Feig)


Årets bästa komedi. När den här sortens humor kombineras med ett bra manus är det bara att applådera.


Dogtooth (Yorgos Lanthimos)


Underligt, obehagligt och spännande om uppfostran och indoktrinering.


Winters Bone (Debra Granik)



Debra Graniks mästerliga skildring om den 17-åriga flickan Ree (mästerligt spelad av Jennifer Lawrence) som får ta hand om en hel familj var en av årets absoluta höjdpunkter.


Apflickorna (Lisa Aschan)



Glädjande att två av årets bästa filmer är svenska! Aschans tonårsskildring om identitet, maktspel och konkurrens var inkännande och välgjord, med en befriande portion humor.



Böcker

En samvetskategori. Jag har som vanligt inte läst mycket nytt, men jag gillade verkligen Haruki Murakamis två första delar av 1Q84, och Kim Thuys roman Ru om att växa upp i skuggan av Vietnamkriget.


Musik

Ett bra musikår lider mot sitt slut, även om det känns som att jag mest har lyssnat på musik från 2010 i år, och fruktar att jag först nästa år kommer att upptäcka allt som släpptes 2011. Nå:

Låtar:

Iron & Wine - Walking Far From Home
Josh T. Pearson - Woman When I've Raised Hell
Linnea Olsson - Giddy Up!
Lucinda Williams - I Don't Know How You're Livin'
Beyoncé - Love On Top
Glen Campbell - A Better Place
Jonathan Johansson - Stockholm
Bon Iver - Holocene
The Decemberists - Rox in the Box
PJ Harvey - This Glorious Land

Skivor:

The Decemberists - The King is Dead
Bon Iver - Bon Iver
Lucinda Williams - Blessed
Steve Earle - I'll Never Get Out of This World Alive
Veronica Maggio - Satan i gatan


Övrigt

Årets internetfenomen:


Dirty Loops

Genom att göra supermeckiga fusion-versioner av tonårshits har den svenska trion redan blivit ett stort namn internationellt - trots att de ännu inte skivdebuterat. Senaste videon, en cover av Justin Biebers Baby (som jag inte hade hört innan men som uppenbarligen är en stor hit "over there"), lades upp några dagar före julafton och har i skrivande dryga 720 000 visningar på youtube.


Årets podcast:



Filip och Fredriks podcast

Vecka efter vecka levererar den nästan löjligt produktiva duon en oerhört underhållande genomgång av aktuella och inaktuella händelser. Efter att ha tagit del av ett stort antal produktioner signerade Filip & Fredrik är det en fröjd att höra hur deras obskyra referenser, imponerande allmänbildning och snärtiga replikväxlingar äntligen får fritt spelrum i detta deras överlägset viktigaste bidrag till svensk kulturhistoria.


Inga kommentarer: