måndag 27 februari 2012

LiL-kvalitetsmärkta uteställen, #10: Vagabond


Under min resa hem från Schweiz nyligen fick jag efter en helt problemfri resa upp längs Autobahn såklart punktering strax söder om Köpenhamn. Det blev en färd på reservhjulet i sjutti över Öresundsbron, och raka vägen till en kvällsöppen däcksfirma som på tjugo minuter gav mig fyra nya fina vinterdäck till Saaben.

Smått omtumlade av upplevelsen gav vi oss, efter att ha lagt beslag på de två sista sängarna på ett fantastiskt STF-vandrarhem i Malmö, ut för att stilla hungern. På ren instinkt valde vi det första haket vi såg - Vagabond.

Och vilket ställe. Med sin snudd på osynliga belägenhet i ett villakvarter/industriområde i Malmös utkanter var våra förväntningar inte höga, men de kom verkligen på skam. Källarmästaren bakom baren hade en härlig uppsyn när han på frågan vilken öl man borde välja till maten svarade, "klart du ska ha en fatöl, det är godast". Med varsin Falcon i handen lyssnade vi på lokalbornas tugg om Malmö FF och från rummet intill hördes sång och hurra-rop från ett födelsedagsfirande. Våra pannbiffar med grönpepparsås var perfekta, luftiga och smakrika och inte överstekta.

Middagen på Vagabond hjälpte till att vända misär till trivsel, och nästa gång jag är i Malmö kommer jag säkerligen tillbaka. Det är således med varm hand jag ger Vagabond sin LiL-kvalitetsstämpel.

Inga kommentarer: