fredag 11 maj 2012

Lukten av jord och träd

I år har jag cyklat till jobbet hela tiden, med undantag för en vecka i januari då det var för mycket snö. Annars har jag rullat på, även när det var minus tio och kronjuvelerna ville krypa tillbaka in i kroppen. Ironiskt nog har jag sällan varit så gnällig över cyklingen som när våren och masscyklismen kommit de senaste två veckorna, då den rejäla motvind som allt som oftast möter oss som bor i östra Göteborg och cyklar till jobbet i centrum framkallat mycket muttrande på mina cykelbanor.

Men så igår och förrgår kom pendelcyklingen som gjorde allting så värt igen. Långa arbetsdagar, slut vid niotiden på kvällarna, fyllda av ekonometri och essäism, kort sagt sådant som förvisso är väldigt roligt men som gör att man är rejält bäng i bollen när arbetsdagen är slut. Och så komma ut i underbar regnindränkt skymning, aprilkvällar, i lukten av jord och träd som tar mig tillbaka till barndomslycka våren 93 och ger mig ett totalt lugn och andlig tillfredsställelse.


1 kommentar:

Arvid Ahrin sa...

Väldigt väldigt bra, det känns som att bloggen har väntat på ett inlägg om cykling!