måndag 18 juni 2012

Anna von Hausswolff - "Singing from the grave"

För att gilla en artist är det viktigt att hitta en egen ingång. Jag tror att det är därför musik som man i rätt sammanhang skulle ha älskat låter platt när en välmenande men påstridig kompis rekommenderar den, och att det är därför som jag automatiskt är mycket mer skeptisk till artister och band som det skrivs om i säg Sonic eller Nöjesguiden än de som jag har 'hittat själv'.



Anna von Hausswolff är en artist som, åtminstone i mina kretsar, hyllades för sin debutskiva "Singing from the grave" som släpptes 2010. Jag fick rekommendationer från tillräckligt många håll för att inse att det förmodligen var musik som jag skulle gilla om jag lyssnade på den, men något höll mig tillbaka. Därför är jag oerhört glad att jag under våren 2012 har skaffat mig en egen ingång till denna fantastiska låtskrivare, sångare och pianist.


Hausswolffs debutskiva domineras av melankoliska pianoballader med glittrande elgitarrer och dova trummor som främsta atmosfärskapande tillsatser, men det som framför allt står i fokus är en briljant låtskrivare och hennes briljanta sätt att framföra sina texter och melodier på. Sången är mångfacetterad, på samma gång smärtsamt direkt och undanglidande. För mig räcker det med att lyssna på de första 30 sekunderna av inledande "Move on" för att få en svindlande känsla av livets förgänglighet. Sättet hon prickar de första tonerna på är oefterhärmligt.

Things they never say
Sleep it all away

Bästa spåret på skivan är i mina öron Above All, en låt som väl sammanfattar Anna von Hausswolffs kvaliteter. Från en vacker inledande vers med pianokomp och lågmäld sång höjs temperaturen långsamt, en akustisk gitarr äntrar scenen, och efter en avstannande brygga kommer refrängen med en oväntat böjlig melodi som blommar ut på ett enastående sätt. Hela låten är dynamisk, välskriven, och underfundigt tålmodig i sin uppbyggnad.

Above all, it remains it remains.
Vulnerable, it remains it remains.





Anna von Hausswolff framträder i sommar på den nya festivalen Stockholm Music & Arts, som lockar med ett väldigt fint program även i övrigt. Det kan bli en av sommarens stora konserthändelser.

Inga kommentarer: