söndag 27 januari 2013

2013 års skägglook - en kavalkad av Cristoph Waltz

I serien försök till modeblogginlägg/skägghyllningar med homoerotisk underton har turen nu kommit till den österrikiske skådespelaren Cristoph Waltz.

Cristoph Waltz är 56 år gammal och kommer från Wien, men har tillbringat större delen av sitt skådespelarliv på teaterscener runtom i Europa, i skuggan av det starkaste rampljuset. Han blev ett världsnamn först när han med sublim, iskall ironi porträtterade SS-officeren Hans Landa i Tarantinofilmen Inglourious Basterds för några år sedan - en gestaltning som med sin lustfyllda ondska kryper under huden på åskådaren.

Nu är han aktuell igen som revolverman i Tarantinos nya film, hajpade Django Unchained. Och det är också först nu som jag fullt ut inser vilken stilikonspotential Cristoph Waltz har. Han var snygg redan 2011 i Polanskis Carnage i sin powersuit och blanka trenchcoat, men nu spränger han skalan tycker jag. Waltz förenar till perfektion en ruffig 1800-talsexpeditionslook med en kosmopolitisk, intellektuell utstrålning.

Jag ska gifta mig i maj i år och kommer till bröllopet att försöka se ut just precis så här:


Skägg med rejäla polisonger och brutal mustasch, fluga och sammetskavaj. Sheeat!!!

Och om det mot förmodan är kyligt väder i slutet av maj vill jag ha en sån här rock. Alltså pälskragen!!!


Och när en avlägsen överförfriskad släkting håller ett alldeles för långt och personligt tal vill jag se ut så här: 




Men på bröllopet i sin helhet mest så här såklart:


Ruffig backslick - sportas ju sedan en tid med bravur av allas vår Uffe men vi välkomnar CW i klubben.


CW om sin Hollywoodkarriär: "In Europe, everybody would say, 'Well, they just want to squeeze you like a lemon.' Well, yeah! But, you know, if I have the juice, why shouldn't they?"


Det känns stort att en svensk S-politiker, en av våra finaste, fått inspirera en man som CW! Väntar bara på pagen för att själfrändskapet dessa män emellan ska fullbordas. I mina drömmar slår också Cristoph Waltz, en man som slitit hund på små teaterscener runtom i Europa i trettio år innan sitt genombrott, hjärta lite snabbare när han promenerar förbi Arbeiterkammer på Prinz Eugen Strasse 20 i Wien.





2 kommentarer:

Erik Bengtsson sa...

vilken kavalkad! gillar särskilt den spralliga/festliga bilden!

Mikael Holmström sa...

Ah, detta eggar fantasin! Nu ser jag fram emot maj ännu mer!