söndag 27 januari 2013

2013 års skägglook - en kavalkad av Cristoph Waltz

I serien försök till modeblogginlägg/skägghyllningar med homoerotisk underton har turen nu kommit till den österrikiske skådespelaren Cristoph Waltz.

Cristoph Waltz är 56 år gammal och kommer från Wien, men har tillbringat större delen av sitt skådespelarliv på teaterscener runtom i Europa, i skuggan av det starkaste rampljuset. Han blev ett världsnamn först när han med sublim, iskall ironi porträtterade SS-officeren Hans Landa i Tarantinofilmen Inglourious Basterds för några år sedan - en gestaltning som med sin lustfyllda ondska kryper under huden på åskådaren.

Nu är han aktuell igen som revolverman i Tarantinos nya film, hajpade Django Unchained. Och det är också först nu som jag fullt ut inser vilken stilikonspotential Cristoph Waltz har. Han var snygg redan 2011 i Polanskis Carnage i sin powersuit och blanka trenchcoat, men nu spränger han skalan tycker jag. Waltz förenar till perfektion en ruffig 1800-talsexpeditionslook med en kosmopolitisk, intellektuell utstrålning.

Jag ska gifta mig i maj i år och kommer till bröllopet att försöka se ut just precis så här:


Skägg med rejäla polisonger och brutal mustasch, fluga och sammetskavaj. Sheeat!!!

Och om det mot förmodan är kyligt väder i slutet av maj vill jag ha en sån här rock. Alltså pälskragen!!!


Och när en avlägsen överförfriskad släkting håller ett alldeles för långt och personligt tal vill jag se ut så här: 




Men på bröllopet i sin helhet mest så här såklart:


Ruffig backslick - sportas ju sedan en tid med bravur av allas vår Uffe men vi välkomnar CW i klubben.


CW om sin Hollywoodkarriär: "In Europe, everybody would say, 'Well, they just want to squeeze you like a lemon.' Well, yeah! But, you know, if I have the juice, why shouldn't they?"


Det känns stort att en svensk S-politiker, en av våra finaste, fått inspirera en man som CW! Väntar bara på pagen för att själfrändskapet dessa män emellan ska fullbordas. I mina drömmar slår också Cristoph Waltz, en man som slitit hund på små teaterscener runtom i Europa i trettio år innan sitt genombrott, hjärta lite snabbare när han promenerar förbi Arbeiterkammer på Prinz Eugen Strasse 20 i Wien.





torsdag 24 januari 2013

Max 2012-lista

Duktigt försenad är den här, min lista över 2012 års största musikupplevelser. Håll till godo!



First Aid Kit - "Emmylou". Årets första hype, som i ärlighetens namn kanske blev lite sönderspelad framåt sommaren. I vilket fall som helst är detta en fruktansvärt bra låt
Andrew Bird - "Eyeoneye". Herr Bird är inne i en oerhört kreativ och produktiv period, vi tackar och tar emot.
Musette - "Coucou Anne". Magisk ljudbild, oemotståndlig melodi; årets knyta-näven-i-fickan/dansa-i-sovrummet-låt!
Markus Krunegård - "Korallreven & Vintergatan". Krunegård kom ut som sosse och sjöng om mänsklig värme, träffsäkrare än någonsin förr. Fortfarande en mästare när det kommer till att varva detalj-iakttagelser med storslagenhet. Denna över 7 minuter långa låt är ett epos av rang.
Lena Swanberg - "Star". En av Sveriges bästa röster!
Johannes Vidén & Bluebird Association - "Jag och Bergman". Bara i raden "Tomma tunnors skräll" visar Vidén prov på mer talang än vad den genomsnittlige låtskrivaren gör under en hel karriär.
Frida Hyvönen - "The Wild Bali Nights". Fräcka trummor!
Michael Kiwanuka - "Tell Me A Tale". Tidlös klassiker, en fantastisk låt med en fantastisk sångare. Och tom brölsax!
Lana Del Rey - "Video Games". Underbart smäktande låt med läcker och dyr produktion, samt skönt sval sång (och tvivelaktig text).
Richard Hawley - "Seek it". Resten av skivan låter inte alls så här förförisk, men "Seek it" är definitivt en av årets bästa låtar.
Joel Alme - "A Tender Trap". Titellåten från Almes senaste skiva fångar essensen av dennes kvalitéer; Smäktande stämning, skev skönsång, svulstiga stråkar.
Beach House - "Lazuli". Synt-arpeggiot, körerna, trummaskinen. Ah!
A Lanky Swede - "Almost found a way". En vacker och försvinnande kort låt med förföriska stämmor.
The Royal Concept - "Gimme Twice". Sommarens brottarhit, fruktansvärt medryckande.
Mainekk feat. Erika Angell - "Somethings borke and Somethings Healed". Fantastisk pop-komposition, egensinnigt gitarrspel och på det en grym sångerska.
Mainekk feat. Henrik Skanfors - "Wait". Ännu en strålande Mainekk-låt, outrot är helt enkelt magiskt.
Grimes - "Oblivion". - En av årets mest hyllade låtar, med all rätt. På ett sätt det ultimata soundtracket till 2012.
Zulu Winter  - "Bitter Moon". Som om Fleet Foxes flyttat in till storstaden. Episk refräng.
El Perro Del Mar - "Hold off the Dawn". "No need to talk about the future baby, we don't need to talk about that".
The Tallest Man On Earth - "Bright Lanterns". Så oerhört vackert gitarrspel, en tidlös låt; snudd på en klassiker.
Friends - "A Thing Like This". Skönt uppstudsig popmusik från New York, med underbart fräcka syntar och fräck elbas. Sågerskan Samantha Urbani är indievärldens Gwen Stefani.
Ripple & Murmur - "Love Thing". Romantiskt, läckert producerad, och på alla sätt perfekt framförd popmusik.
Sigur Ros - "Varúð". Sigur Ros, experter på långa uppbyggnader, levererar ännu en.
M Ward - "Clean Slate". Denna låt har ett sådant underbart driv, och är underfundig och omedelbar på samma gång. Jag älskar hur han betonar "clean slate".
Alice B - "En natt". En trasslig romantiker som vindlar Andra Långgatan fram och fumlar runt bland sina drömmar. Ganska oemotståndligt.
Ariel Pink's Haunted Graffiti - Only In My Dreams". En helt fantastisk 60-tals-pastisch som på ett påtagligt sätt gjorde 2012 till ett ännu bättre år.
Ulf Lundell - Är vi lyckliga nu?. En riktig gubbrock-hit; med brinnande iver och engagemang ifrågasätter U girighetens dominans och han gör det med powerpop-driv och brölsax.
Cat Power - "Cherokee". Cat Powers skiva "Sun" har ännu inte vunnit över mig helt, men de bästa låtarna är strålande bra.
Saturday, Monday feat. Julia Spada - "Headshake". Väldigt snygg, brittiskt doftande låt med en sjujävla sångerska.
Kindness - "House". Bästa låten från en av årets bästa skivor. Jag blev fullkomligt överkörd av syntarna när jag hörde den här låten första gången.
Jessie Ware - "Running". Det här är, liksom de två föregående exemplen, musik som ligger lite utanför min "safety zone", men som jag tycker oerhört mycket om.
Tame Impala - "Feels Like We Only Go Backwards". Tame Impalas senaste skiva har fortfarande inte imponerat alls på mig som helhet betraktat, men den här låten är så oerhört bra! Fantastiskt sound, som alltid, men denna gång kombinerat med en riktigt bra låt och en stygg refräng.
Grizzly Bear - "Sleeping Ute". Välgjord och inbjudande indie från ännu en av 2012 års stora hyper.
Ulf Lundell - "79%". Låten som slutligen fick mig att inse skönheten med vit reggae, en genre som jag tidigare ar haft väldigt lite till övers för. Att den tar heder och ära av Jan Emanuel Johansson, en av 2012 års största skurkar, var naturligtvis en utlösande faktor.
Justin Townes Earle - "Am I That Lonely Tonight". Nu är vi hemma på mammas gata stilmässigt, och Justins röst berör alltid.
Anna Von Hausswolff - "Mountains Crave". Annas nya sound med kyrkorgel fungerar väldigt väl, och den här singeln är en riktigt höjdare.
Frank Ocean - "Thinkin Bout You". En fantastisk röst och väldigt lyxig produktion.
Hot Chip - "Don't Deny Our Heart". Jag har ett gott öra till den här brittiska, torra, egentligen ganska osvängiga syntpopen (eller vad man nu skall kalla det) ända sedan jag lärde mig att älska Pet Shop Boys när jag var 16 år.
Madeon - "Icarus". På tal om 16-åringar... Det är onekligen tonåringen i mig som tilltalas av denna bombastiska gymnasie-house.
Mark Knopfler - "Haul Away". Mark är Mark. Det är därför vi älskar honom.
Mariam the Believer - "The String of Everything". En oerhört skön låt med en av mina absoluta favoritsångerskor Mariam Wallentins nya soloprojekt.




Skivor:



Kindness - "World You Need A Change Of Mind"



Ulf Lundell - "Rent Förbannat"

Beach House - "Bloom"

Tallest Man On Earth - "There's No Leaving Now"

Musette - "Drape Me In Velvet"

Jessie Ware - "Devotion"

Markus Krunegård - "Mänsklig Värme"


Friends - "Manifest"

Alice B - "Alice B"

Linnea Olsson - "Ah!"



Konserter:


Tom Petty, Globen juni 2012
Kraftwerk, St Vincent, Refused, Friends, Anna von Hausswolff, Jonathan Richman, Billy Bragg, Feist, Way Out West, Göteborg aug 2012
Marilyn Mazur, Josefine Cronholm, Krister Jonsson, Teaterstudio Lederman, Stockholm okt 2012
Herbie Hancock, Jazz Baltica, Lübeck, juni 2012




söndag 20 januari 2013

Skilsmässosoul när den är som bäst


Terry Huff and Special Delivery: "That's When It Hurts", från skivan The Lonely One (1976)

(via kommentar på bloggen Annika Flynner)

låtlista för The Lonely One:
1. That's When It Hurts
2. The Lonely One
3. Why Doesn't Love Last?
4. When You're Lonely
5. When There's a Will
6. Poochie
7. I Destroyed Your Love 1
8. I Destroyed Your Love 2
9. Just Not Enough
10. The Lonely One
11. Come Back With Love 1
12. Come Back With Love 2
13. The Lonely One -- Instrumental

Allmusic:
A charmer from the first note, Terry sounds real hurt, the type of hurt that lasts for years. All of the songs centered on Terry's real-life problem: a knock-down, drag-out divorce. He missed the family pet so much he wrote a sentimental ballad about the mutt entitled "Poochie"; seems his ex got to keep the dog. This is not a happy album; the songs are some of the saddest imaginable, all filled with self-condemnation.

Nej, detta är ingen munter skiva. Men musikaliskt överjordiskt bra.

Januaritechno

lördag 5 januari 2013

Hökarängens centrum: demokratisk eller odemokratisk stadsplanering?



 Hökarängens centrum. Bilder från Wikipedia

Du är i Hökarängens centrum. Går av t-banan och ut på torget. Ett niovåningars punkthus med en pizzeria i bottenvåningen. Mittemot punkthuset en gågata bort, med trevåningshus på båda sidor, med butiker i bottenplan. Klädbutik, thaimassage, sushi, och en av Sveriges få cevicherior (media: 1, 2, 3). Funkisarkitektur á la 1940-, 50-tal: beige puts, och retro-butiksskyltar. Promenera nerför gågatan. Hur skulle du tolka denna arkitektur och stadsplanering? Hur känns den? Uppfattar du den snarare som "demokratisk", eller snarare som "odemokratisk"?

Jag gissar att du inte alls skulle tänka i dessa termer. Det har inte jag gjort bara av att ha varit där: så "djupa" blir inte tankarna självmant. Utan anledningen till att jag funderat på detta är två nyliga böcker som presenterar helt olika tolkningar av den typ av stadsplanering som givit upphov till förorter som Hökarängen. För essäisten Per Wirtén i Där jag kommer från (2010) representerar den förortsplanering som Hökarängen är ett exempel på en demokratisk anda och ideologi: den trånga stenstaden sågs, som i en sentida motsvarighet till den tidigare diskussionen om "arbetarbaracker", som en grogrund för antidemokratiska rörelser och alienation. För arkitekten Ola Andersson i Vykort från utopia (2012) däremot, representerar Hökarängens stadsplanering en vilja att planera bort spontana offentliga rum, att i folkhemsbygget privatisera människors liv och förlägga det till hemmet istället för gator och torg. De två tolkningarna är helt olika och, tror jag, oförenliga.

Per Wirténs bok har jag skrivit om här tidigare. Han skriver inte om Hökarängen just, utan gör i boken en vandring från Skärholmen till Årsta, men gör essäistiska utvikningar om stadsplaneringen på 1940- och 50-talen som är relevanta också för Hökarängen, vars centrum invigdes 1949. Hökarängen och grannförorten Gubbängen var Stockholms första tunnelbaneförstäder, och "tunnelbanestaden" skriver Wirtén om som ett demokratiskt framsteg, modernistisk planering möjliggjord av demokratins genombrott. Wirtén:
”Den demokratiska utvecklingen hade sådan sprängkraft att städerna helt enkelt måste förändras, öppnas upp och planeras efter nya principer. De kom till slutsatsen att man behövde bygga ’den nya staden’ – en decentraliserad, mer utspridd stad med ljus, grönska, stora utrymmen och vackra lägenheter. Trångboddheten och anonymiteten i den gamla stenstaden var de antidemokratiska rörelsernas grogrund. Tunnelbanestaden, som den i Rågsved, med torget som gemenskapens sammanhållande kitt var däremot antifascismens nya stad, tänkte de.”
Han skriver också lyriskt om 40-50-talens "luft, ljus och susande tallar"-planering:
”Stockholms parkprogram kallades under 1940-talet Stockholmsskolan och var infogad i den övergripande stadspolitiska ambitionen att bygga för ljus, hälsa och frihet. Hela staden skulle stiga från mörka och muggiga innergårdar till ljusa öppna landskap. Och den gjorde verkligen det. Från innerstadskoncentration till förorter. Park, skog och stad integrerades till en enda sammanhängande livsmiljö som sprängde den gamla innerstadens stenmiljöer. Att gå genom förorterna innebär sedan dess att röra sig i ett grönskuggat dunkel där vinden rör sig genom timotej och vitmåra, där trädgårdssångarens pladder och tornseglarnas svirr markerar att sommaren anlänt, där rådjuren försvinner över trottoarerna under tidiga gryningstimmar och kattugglan flyger i skymningen. Ingen arkitektstil, ingen planeringstrend, ingen bostadstyp har präglat Storstockholm så mycket som den originella idén om naturparken. Den har gett Stockholm en karaktär som skiljer den från andra städer.”
Ur ett Wirténskt perspektiv kan man se Hökarängen som "antifascismens nya stad", som ett uttryck för hur staden -- med en anspelning på arbetarrörelsesången Internationalen -- "skulle stiga från mörka och muggiga innergårdar till ljusa öppna landskap". Här hamnar Hökarängen i ett positivt sammanhang.

Ola Anderssons perspektiv är helt annorlunda, här framstår Hökarängen i ett helt annat ljus och ett helt annat sammanhang. Andersson kritiserar modernismens stadsplanering -- som Stockholm är ett utmärkt exempel på -- på ett omfattande sätt. Som jag uppfattar det finns det två underliggande huvudpoänger i Anderssons kritik. Den första är att modernisterna enligt Andersson omfamnar illusionen att man kan planera fram en fix och färdig stad, planera en stad som man planerar en anläggning, med fördefinierade funktioner som invånarna och medborgarna själva inte ska kunna ändra på efter hand. Den andra är starkt kopplad till den första: att de modernistiska stadsplanerarna vill "lägga livet tillrätta" (inte Anderssons begrepp) för medborgarna, styra dem till vissa beteenden och sätt att leva. Det modernistiska stadsbyggandet inordnar sig enligt Andersson i en "repressiv byggnadstradition" där samhällets härskare -- hellenistiska kungar för länge sen, franska kungar på 1700-talet, socialdemokrater(?) i Stockholm på 1900-talet -- bygger städer där medborgarnas liv kan övervakas och läggas till rätta.

Folkhemmets byggande i Sverige ser Andersson som ett överhetsstyrt projekt. Men han är ingen onyanserad kritiker av funktionalismen och modernistisk stadsplanering; ingen Hans Asplund. Hans diskussion av bostadsområdet Rosta i Örebro från 1948-1952, planerat av de stora funktionalisterna Backström och Reinius också kända för stjärnhusen och terrasshusen i Gröndal, är ett bra exempel på hans argumentation. Andersson:
”Att området [Rosta] formats till en helhet av en enda vilja och en överordnad estetik har tonats ned. Här finns inget maktspråk eller tydlig centralaxel. Det är varken format av kung eller brukspatron utan av en makt vald av folket. Arkitekturen är en representation av ett demokratiskt ideal. Men Rostaområdet är trots allt en anläggning formad av denna enda vilja -- om än demokratiskt vald -- en estetik och ett en gång för alla fastställt program. Varje funktion har en noga övervägd plats i helheten. Gestaltningen av ett specifikt program, utformat med paternalistisk omsorg och ett fullödigt arkitektoniskt grepp känner vi igen från Forsmark och Arc-en-Senans. Möjligheterna för de boende att tillföra något annat än sitt goda uppförande är lika med noll. Här är vi långt ifrån den gemensamma spelplan för medborgare som möjliggörs av en urban struktur.”
Alltså: Rosta är förvisso inte byggt av en diktator, och ändå en "representation av ett demokratiskt ideal". Men för Andersson är Rosta ändå alltför planerat, alltför centralstyrt, med för lite utrymme för medborgarna att förändra området i efterhand. Han kritiserar också bland annat Hjorthagen i Stockholm och Midsommarkransen -- ett "renodlat brukssamhälle" -- i samma anda, och menar att "under trettiotalet kom Stockholms stadsbyggande i allt högre grad präglas av bruksortens ordning, disciplin och planering". Rosta byggdes samtidigt som Gubbängen och Hökarängen, och också de två senare områdena tar Andersson upp som exempel på den modernistiska stadsplaneringens problematik. Medan Per Wirtén som vi har sett ser Hökarängen, Rågsved och andra tunnelbaneförstäder som antifascismens nya städer, som förorter byggda i demokratisk, nyskapande anda, så ser Andersson det hela på ett helt annat sätt. Andersson är urbanist och framställer storstädernas myller och gatuliv som särskilt lämpliga miljöer för demokratiska möten. Gubbängen-Hökarängen är hus i park-byggda gröna förorter och Hökarängen till råga på allt med trafikseparering och gågata i centrum, vilket Andersson tolkar på överhetens strategi för att bygga bort spontaniteten ur staden. Han skriver:
”När arbetarrörelsen övergav den allmänna platsen för de slutna mötesrummen fanns det inget som stod i vägen för modernismens ambitioner att bryta upp den allmänna platsen och skilja dess funktioner åt. Gatan upphörde att vara en plats för socialt, ekonomiskt och kulturellt utbyte emellan.
Gubbängen, planlagt 1943, var det sista området som fick ett centrum med trafikerade gator. I den plan som upprättades för Västertorp 1947 genomfördes en trafikseparering med separata system för biltrafik och gående och cyklister. Där de korsade varandra lades gångvägarna i tunnlar under matargatorna. Hökarängen, från 1949, blev det första centrum som planerades med gågata, utan biltrafik. Gatans roll som sammanhållande struktur ersattes av en annan offentlig infrastruktur – tunnelbanan.”
Jag tycker att det är hemskt intressant: utifrån Wirtén och Andersson kan man tolka Hökarängens centrum på helt olika sätt. Uttryck för demokratisk anda, framtidsoptimism och antifascism, eller uttryck för överhetens tillrättaläggande av medborgarnas liv och bortbyggande av spontaniteten ur stadslivet. Kanske är en rimlig bedömning att det finns element av båda: den modernistiska stadsplaneringens goda och elaka ansikten. Kan man besvara frågan genom att studera de aktuella stadsplanerarnas avsikter? Njae, både Anderssons och Wirténs argument är ju vidare än så, men jag har i alla fall kollat på två monografier över de två viktigaste arkitekterna och planerarna för Hökarängen,  Eva Rudbergs bok om den dåvarande stadsplanedirektören Sven Markelius (Sven Markelius, arkitekt, 1989) och Martin Rörbys om David Helldén (Modernistisk visionär på traditionens grund, 2002). Markelius ville enligt Rudberg ge det demokratiska folkhemmet "fysisk gestalt i byggnader och stadsplaner", och han skrev i tidskriften Byggmästaren 1945 att det speciella med "vår tid" inom arkitekturen är att den demokratiska andan kräver nya uttrycksformer och utbyggnad av samhälleliga organ som "betjänar den stora massan av befolkningen". Att uttrycka den demokratiska andan i arkitektur: det är fascinerande. Men Markelius uttalade vision är inte heller oförenlig med Anderssons kritik; han lyfter ju fram att Rosta och andra områden byggdes av demokrater, och kritiserar snarare hur de byggdes. Jag kan inte själv avsluta detta inlägg med någon bergsäker egen åsikt i själva demokratifrågan; om husen som stilarkitektur vet jag däremot vad jag tycker, jag håller helt med Rörby om att Hökarängens centrum ger "ett lika elegant som vänligt intryck", och att det arkitektoniskt är ett "lite blygsamt och oerhört kultiverat område". Som Greider säger om funkisförorterna: "kärleken är arkitektonisk".