lördag 11 oktober 2008

30 mest spelade på mp3-spelaren: Erik

När jag och Max träffas brukar vi alltid prata om musik och vad vi har lyssnat på för musik på sistone. Vi brukar dela skivor och mp3s och lägga in en massa på mp3-spelare. En roande sysselsättning är då också att kolla vad som är de mest spelade låtarna på mp3-spelarn: ett objektivt omdöme om vad det egentligen är man lyssnar på, oavsett att man säger att man bara lyssnar på smakfulla grejer som Györgi Ligeti och John Cage, hela tiden.

Så här ser min topp 30 mest spelade låtar ut. Set mest slående är väl att den innehåller rejält mycket leftöver crack & choking victim (i princip samma band fast med namnbyte). Av listan att döma kan man också säga att min musik består av ungefär lika delar punk, smör och klassisk rock. Det är väl inte riktigt rättvisande vilket väl beror på att jag "tjejlyssnar" mer på pop än jazz och att enstaka spår därför domineras av pop, jag lyssnar väl på jazz med men mer utspritt över många låtar, och jazzlåtar är längre så det blir inte så många spelningar i statistiken. Klassiskt är inte heller med, delvis av samma anledning gissar jag. Sen ser man inte heller så mycket av några av mina favoritartister som jag lyssnar mer på hela skivor med än på enstaka spår: Van Morrison och Jackson Browne.

1. leftöver crack, "crack city rockers" 88 spelningar
2. chicago, "you're the inspiration". 79
3. håkan hellström, "brännö serenad". 75
4. leftöver crack, "stop the insanity". 72
5. håkan hellström, "tro och tvivel". 65
6. choking victim, "war story". 63
7. dreamflow, "summer girl". 63
8. steely dan, "my old school". 58
9. choking victim, "fuck america". 56
10.choking victim, "five-finger discount". 56
11. christopher cross, "all right". 56
12. satanic surfers, "worn out words". 56
13. choking victim, "500 channels". 54
14. ulf lundell, "evangeline". 54
15. homegrown, "hanging out". 51
16. christina lindberg, "säg mej". 50
17. raised fist, "pretext". 48
18. sammi cheng, "arigatou"(live). 48
19. mark knopfler, "going home". 47
20. moneybrother, "downtown train (tåget som går in till stan). 47
21. sammi cheng, "ending song" (live). 47
22. choking victim, "hate yer state". 45
23. no use for a name, "fatal flu". 45
24. michael franks, "the dream". 44
25. strike anywhere, "three on a match". 44
26. jackson browne, "lawyers in love". 43
27. millencolin, "vixen". 43
28. tom waits, "downtown train". 43
29. air supply, "goodbye". 42
29. airplay, "leave me alone". 42
29. jackson browne, "stay". 42
29. ulf lundell, "snön faller och vi med den". 42

Inga kommentarer: