tisdag 2 oktober 2012

Öltest #10


Det högtidliga tionde officiella öltestet ägde rum helt nyligen i en magnifik våning med utsikt över ett av Sveriges mest spännande och omfattande byggnadsprojekt. Panelen bestod denna gång av blogg-trojkan själva, TacoBölle, Stylish och BandanaJesus. Liksom tidigare omgångar kunde en tendens skönjas; desto mer öl som flödat, desto mer kom kommentarerna att beröra mänskliga spörsmål i allmänhet och musikaliska spörsmål i synnerhet, och desto mindre behandlades själva ölet. En ögonbrynshöjare är också det oerhört starka betyg som Halmstad Summer Lager, enligt Krönleins med smak av päron, mint och knäckebröd, fick. Jag vill inte på något sätt ta tillbaka detta eller ifrågasätta panelens omdöme, men jag misstänker att den goda stämningen och den skränande musiken hade ett finger med i spelet. Liksom den fulwhiskey som serverades mellan omgångarna för att rensa smaklökarna.

Oppigårds Summer Pale Ale 5,0%
Betyg: 4-, 3+, 3
Omdömen: "Frisk", "inte mycket malt", "inte mycket kroppskontakt", "Sierra Nevada?", "det är något med beskan som inte faller mig på läppen", "en svensk överentusiastisk tolkning av ett amerikanskt öl".

Brooklyn Lager 5,2%
Betyg: 3, 3+, 3
Omdömen: "Smakar lönnsirap", "Brooklyn är godare än detta", "söt och tunn", "man har kanske gått på hypen [apropå att det kunde vara Brooklyn Lager]", "jag känner mig lifestyle-blåst [även detta syftade till Brooklyn]", "har en migränaspekt som letar sig in bakom pannbenet", "känn som en trimmad fulöl - snygg lack men samma dåliga motor".

Sierra Nevada Pale Ale 5,6%
Betyg: 5, 3+, 4
Omdömen: "Doftar inte mycket", "men det smakar desto mer", "Det är knappt öl - men blomster", "som en sommaräng", "som att vara älskad igen", "hur jävla gott som helst", "fulländat", "inte SÅ gött", "i min bokhylla är det här fantastiskt".

Öltestkoncentration rådde.

Mohawk Unfiltered Lager Summer Edition 5%
Betyg: 2+, 4, 3+
Omdömen: "Humle!", "exempel på misslyckad amerikansk mikro", "det finns aprikos", "lite Punk IPA över den, fast inte lika bra", "den växte, bra beska".

Braunstein Organic Wheat 6,5%
Betyg: 2+, 4, 3-
Omdömen: "Mm! Luktar gott!", "luktar banan", "banan får mig att tänka på den där Carlsberg weiss vi hade", "gott men lite jolmigt", "tunn öl", "gott för att det är veteöl, men inte den godaste veten jag druckit".

Napa Smith Organic IPA 7%
Betyg: 4+, 2+, 3+
Omdömen: "Stark", "Rökig", "BBQ-sås", "men det här lär ju vara Napa Smith", "Amerika", "kul men inte så gott - och öl ska vara gott", "akademikeröl".

Wisby Pils 5,0%
Betyg: 3+, 3+, 3+
Omdömen: "Känns massproducerat på doften", "nu hänger jag ut mig själv helt här, men man känner ju igen en fulöl på doften", "lite samma grej - enkelt men grymt [som Redneck Friend]", "Mariestads?", "välgjord, men dricker den med glädje och gärna till klinkpiano".

Carlsberg Sort Guld 5,5%
Betyg: 1+, 2-, 3
Omdömen: "Inte lika bra, riktig fulöl!", "för starkt", "smakar spetsat", "Bra finöl? Nu börjar jag känna det fula", "danskt sunk?", "sort guld?", "bluesfestival".

Mariestads Export 5,3%
Betyg: 1+, 1+, 3
Omdömen: "Välbekant, det är det verkligen", "lite kolsyra", "inte särskilt gott", "hotellölskänsla, i lobbyn på stadt i Sundsvall", "gott efter risotto", "starkt", "wårby 7,2?", "lite illamående", "citrus", "övermogen citron", "det blir äckligare och äckligare", "verkligen inte gott".

Bandanas knöts.

Mariestads 2,8%
Betyg: 4, 4, 3+
Omdömen: "Inte så starkt", "vatten, men gott", "fjällstugekänsla", "jättegott", "inga negativa konsekvenser", "Mariestads? Hoppas det!".

Wårby Extra stark 7,2 %
Betyg: -, 1, 1
Omdömen: "Unik! Mycket av allt!", "mina känslor är all over the place", "snudd på odrickbart", "sötare än strösocker", "mustig som smutsiga kalsonger", "helt vidrigt", "sött som Kentas andedräkt".

Pabst Blue Ribbon 4,5%
Betyg: 4, 4, 4
Omdömen: "Hur kan en öl vara så här ljus?", "jag tänker pilsner", "jag är beredd att frikänna", "women! women! women!", "riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt bra", "gott är det ju", "kompromiss mellan mycket smak och friskhet", "bra öl när man har smakat på 15 andra", "Per Wästberg - inga skuggor faller i livet".

Dire Straits hyllades.

Falcon Raw no9 4,5%
Betyg: 2-, 2-, 2+
Omdömen: "Intressant sikt", "du har valt ett gott segment", "övermogen banan", "detta var väl en fulöl", "vi är inne på Falcon Raw", "detta kanske var Falcon", "jag hade för mig att Falcon var god", "ful sommarfylla".

Oppigårds Amarillo 5,9%
Betyg: 5, 5, 5
Omdömen: "Sam Adams Boston Ale!", "oooh!", "bättre än det mesta", "måste vara Samuel Adams", "nej, det här tar det hela lite längre", "mycket fruktbeska", "jag måste knyta en bandana [knyter en bandana]", "låt det rulla", "ceteris paribus - det här är det bästa som finns", "money for nothing and the chicks for free".

St Eriks American Pale Ale 5%
Betyg: 4+, 4+, 4
Omdömen: "He do the song about the knife, he does the walk of life", "Det är det absolut svängigaste som någonsin spelats in [syftar på Walk of life]", "jag tror att det är svenskt [syftar på ölet]", "när jag dricker det här tänker jag att det är alldeles för länge sedan vi hade ett öltest. Ett barn hade kunnat lära sig att gå på tiden sen vi hade ett öltest!", "Magisk! Fyra plus!", "De"

Dans vidtog.

Halmstad Summer Lager 4,7%
Betyg: 5, 4+, 4
Omdömen: "Det här är ubåts-öl!", "Uppfriskande syra", "Jag skulle inte vilja dricka det här som första öl", "pilsner", "Så här smakade öl 1978 när neil Young släppte Comes A Time", "Jag vill gifta mig med Mark Knopfler".

Nils Hop Yard IPA 7,3%
Betyg: 4, 5, 4+/-
Omdömen: "Det räcker att dofta för att ge en femma", "för besk", "väldigt amerikansk till smaken", "janusansiktet".

Ett urval av den musik vi lyssnade på hittar ni här. Och nej, det är inte ett misstag att Walk of Life är med två gånger.


Halmias kampsång hördes.

Inga kommentarer: