fredag 15 maj 2009

I love you, man

Paul Rudd och Jason Segel har nog - om en lätt överdrift tillåts - mellan sig varit med i alla 2000-talets bästa filmer (Dumpad, Anchorman etc) så när jag var i New York för några veckor sen och såg att de hade en ny film ute som heter I love you man, blev jag överförtjust.

Det här med manlig vänskap är ju något av de bästa 2000-talskomediernas specialitet, från Starsky & Hutch (Owen Wilson och Ben Stiller), över Anchorman ("Ron, what is love?") till det mesta med Seth Rogen. I Love You Man är lätt inpassad i denna genre, och eftersom LIL utgår från musiken så vill jag gärna påpeka att musiken är bra också i I Love You, Man: en av de saker som de två huvudkaraktärerna Sydney och Peter har gemensamt är att de båda älskar (den kanadensiska powertrion/progrockbandet) Rush, och de spenderar mycket tid i Sydneys garage ("man cave") med att spela Rushcovers! Rush, det libertarianska/objektivistiska progressiva rockbandet med skickliga musiker som tillhör en av de mest smaklösa (jag menar det som en komplimang) genrer av alla: vuxen rock från sent 1970- tidigt 1980-tal; adult oriented rock. Bandet som nördarna i Nollor & nördar - Judd Apatows genombrott och min humors rosettesten - lyssnar på, de som har idolbilder på Ayn Rand i sina skåp.



Det här är en rolig intervju med Jason Segel (som nog rökt nånting före intervjun..) och Paul Rudd apropå I Love You, Man: http://www.youtube.com/watch?v=pleNACHRadc.

Inga kommentarer: