tisdag 29 mars 2011

Jane Eyre-filmen och en fascination för utvecklingsromaner

Mia Wasikowska som Jane Eyre

"The Brain -- is wider than the Sky --
For -- put them side by side --
The one the other will contain
With ease -- and You -- beside --"
Emily Dickinson, dikt 632

"I wish a woman could have action in her life, like a man."
Jane Eyre

Emily Dickinson, poeten, skrev en gång att "the brain is wider than the sky". Detta är en på samma gång hårdkokt och poetisk formulering. Hårdkokt, för "brain", inte "mind" eller något annat mindre fysiskt ord; poetisk, för tankegången är vacker och mäktig.

Jag kom att tänka på Dickinsons formulering igår när jag såg Cary Fukunagas nya filmatisering av Charlotte Brontës Jane Eyre från 1847. Jane Eyre är en av de bästa böcker jag har läst. Jag kommer ihåg hur jag sträckläste ut den mitt i natten på en synnerligen obekväm buss på väg från Berlin till Prag, påskhelgen 2006, och antagligen störde min sätesgrannes försök att sova med min envist tända lampa: jag kunde inte sluta läsa. Jane Eyre är en mäktig, medryckande roman. Vi följer huvudpersonen som gett boken dess namn från en kärlekslös barndom hos hennes elaka moster - Jane är föräldralös - till en brutal internatskola för flickor som ska bli guvernanter och liknande, och vidare ut i yrkeslivet. Jane får anställning som guvernant för en fransk föräldralös flicka på ett gods; godsets ägare, som tar hand om flickan, är frånvarande men är uppenbarligen rik för på godset bor en hel rad anställda även i ägarens frånvaro. Bokens definierande händelse är Janes slutliga möte med denna ägare, Mr Rochester, som är en ofta surmulen, självsäker intelligent, lynnig karl. Jane är för hennes del (minst) lika intelligent, snabbtänkt, vid behov respektlös, och välformulerad, och relationen mellan Rochester och Jane, husets herre och guvernanten, har en dialog som en elakare, uppriktig screwball.

Jane Eyre är en av 1800-talslitteraturens klassiska briljanta kvinnor. Mycket bläck har använts åt frågan om feministiska perspektiv på Brontës roman - en av den feministiska litteraturvetenskapens klassiker, The Madwoman in the Attic, har till och med sin titel från handlingen i Jane Eyre - och jag ska inte göra anspråk på några stora insikter där. Men vad jag är fascinerad av är detta. Jane Eyre är, det är uppenbart i Brontës skildring, en mycket intelligent och begåvad person. Men hennes omständigheter, i engelskt 1830-40-tal, är i allra högsta grad begränsande: vissa yrken och positioner anses lämpliga för kvinnor, andra inte. Där finns en ren dramatisk dynamik: å ena sidan en individ med stor vilja och förmåga, å andra sidan ett samhälle som säger att hon ska begränsa båda två och underordna sig. En dramaturgiskt fruktbar motsättning. Jane Eyre är en av de klassiska utvecklingsromanerna: romaner som fokuserar på en individs personliga utveckling. En fantastisk genre, tycker jag. Dorothea Brooke, Aurora Leigh, Jane Eyre, Malte Laurids Brigge - några av de mest fascinerande karaktärerna jag stött på i litteraturen.Kursiv
Den nya filmen har en helt lysande Jane i Mia Kasikowska. Hon spelar minimalistiskt, subtilt; möjligtvis så subtilt att om man inte har läst boken så blir hon svårbegriplig. Det är överhuvudtaget, tror jag, en film som måste ses på allvar och på bio; om man tittar på tv hemma med småprat och prassel med ostbågar kan den kanske framstå som klichéaktig, för där finns engelska hedar, Judi Dench, vankande i trädgården till tonerna av pianomusik och kyssar i ösregn, som i vilken 1800-talsromanfilmatisering som helst. Men i själva verket är de klyschiga bitarna nedtonade i denna version; genom att skala bort en del lull-lull så träder Jane Eyre fram än mer tydligt som den briljanta karaktär som hon är.

Jag skrattade, jag fällde en tår, jag kastades känslomässigt omkring som ett löv på en blåsig engelsk hed - den nya film-Jane Eyre får tio hedfeelings av tio möjliga.

---
En sida med guide till alla JE-inspelningar för tv och bio: The Enthusiast's Guide to Jane Eyre Adaptations.
A.O. Scott recenserar den nya JE-filmen i New York Times:
"This 'Jane Eyre,' energetically directed by Cary Joji Fukunaga ('Sin Nombre') from a smart, trim script by Moira Buffini ('Tamara Drewe'), is a splendid example of how to tackle the daunting duty of turning a beloved work of classic literature into a movie. Neither a radical updating nor a stiff exercise in middlebrow cultural respectability, Mr. Fukunaga’s film tells its venerable tale with lively vigor and an astute sense of emotional detail."
Slate gör en genomgång av Jane Eyre-filmatiseringar och diskuterar särskilt hur de hanterar romanens "creep factor".

Inga kommentarer: