torsdag 22 december 2011

Fyra drömresor

Jag har alltid gillat att göra upp planer som man i realiteten inte nödvändigtvis behöver genomföra. Att diskutera möjligheter blir i alla fall ett sätt att vidga sina vyer. I denna anda ska jag här gå igenom fyra stycken drömsemestrar. De råkar alla vara tyska, men det är så klart ingen uteslutande lista: andra önskeresor som Rügen, Istanbul, cykelsemester i södra Sverige, och Boston står kvar. Men här är fyra idéer på göttiga resor.



1. Handbollsresa till Flensburg
Besk, besk öl, nordtysk kustromantik och handboll på toppnivå! När jag åkte tåg till Hamburg från Göteborg för två år sedan så åkte jag genom Flensburg, med en lång bit kvar till Hamburg, och slogs av hur enkelt det vore att ta sig till Flensburg om man ville det. Och med tanke på min försmak för nordtysk öl som Jever och Flensburger och för handboll så blev jag såklart sugen på en sådan resa.


2. Resa i Doktor Faustus fotspår


Thomas Manns klassiska roman Doktor Faustus från 1947 skildrar den modernistiske tonsättaren Adrian Leverkühns resa från en överambitiös (faustisk!) ungdom till genialt skapande till galenskap och död. I beskrivningar av den brukar alltid det faustiska temat - kompositören ingår en pakt med djävulen om att sälja sin själ för att få en förhöjd konstnärlig förmåga - betonas men Doktor Faustus är också en serie av briljanta miljöskildringar från Tysklands kulturella klasser mellan de två världskrigen, i en serie städer; Leverkühn flyttar från Halle till Leipzig till München, och det är de tre städerna som jag skulle fokusera på.


3. Resa i JS Bachs fotspår


Johann Sebastian Bach (1685-1750) är väl den "klassiska musikens" största namn, och utan tvekan den klassiska kompositör som jag lyssnat på mest och gillar mest, såväl kantater och större verk som b-moll-mässan som kammarmusiken. Han försörjde sig som musiker och kompositör hos adliga mecenater och i kyrkor, och jag tänker mig att man skulle kunna lägga upp en resa på de tre städerna Eisenach, där Bach föddes och växte upp, Weimar som är en klassisk kulturstad (Goethe!) och där Bach hade sitt första jobb som hovmusiker i sju månader 1703, och återigen var hovmusiker 1708-17, och så Leipzig där Bach var kantor i Thomaskyrkan 1723-1750.

Johann Ambrosius Bach, pappa till JS Bach

De här tre städerna tror jag skulle vara en göttig resa inte bara för Bach-kopplingarna utan också i största allmänhet: Weimar och Leipzig är två av Tysklands klassiska kulturstäder, och Eisenach är om inte det så åtminstone en liten stad (43 000 invånare) där Martin Luther bodde i två omgångar, där Bach föddes och där det tyska socialdemokratiska partiet SPD bildades 1869. I Weimar skulle man kunna kultursemestra i Goethes, Schillers och Bauhaus fotspår, och i Leipzig (525 000 invånare) gotta sig i vad New York Times 2010 rankade som topp 10 resmål i världen.


Südtribune på Westfalenstadion i Dortmund: kapacitet på denna läktaren är 25 000

4. Fotbollsresa till Dortmund
Südtribune är Europas största ståplatsläktare och Dortmund med 80 000 platser säljer slut på biljetterna vecka ut och vecka in; Ruhrområdet är ett av fotbollseuropas hjärtan. Själv har jag bara varit på Bundesliga-fotboll med Dortmunds värsta rival Schalke 04 i Gelsenkirchen och stödjer Schalke i ligan, men inte desto mindre vill jag någon gång åka till gulsvarta Dortmund och se hemmalaget spela.

2 kommentarer:

Arvid Ahrin sa...

Underbara resor, jag vill följa med på alla!

Anonymous sa...

VITTNESBÖRD: PAKT MED DJÄVULEN
Hej, vänner.
Jag kontaktade dig efter din forskning på mitt forum.
Jag gjorde pakten för några månader sedan tack vare det andliga templet. 
Efter att ha fått min belöning som uppskattas till 10 miljoner 500 tusen dollar lämnade jag för att köpa ett hus i Miami där jag för närvarande bor.
Jag äter vad jag vill.
Jag dricker vad jag vill. 
Jag reser vart jag vill.
Tack vare mina pengar investerar jag i mina företag som fungerar fantastiskt. 
Jag är nu en börsnoterad multimillionär.
Här är kontakten med det prestigefyllda templet som hjälpte mig: espiritualtemplo@gmail.com