fredag 3 januari 2014

Max 2013

Dags för årsbästalistorna, som vanligt så här års. Och precis som vanligt är det en kraftigt haltande lista - inte heller i år har jag lyckats konsumera lika delar ny litteratur, film, poesi och musik, men här kommer en sammanfattning av vad jag faktiskt har lyckats ta del av:

Låtar

Of Montreal - Fugitive air
Quadron - Better off
Haim - Falling
Veronica Maggio - Jag lovar
Kendrick Lamar - Poetic justice
Lovers - Luxury
Vampire Weekend - Step
Julia Spada, Mack Beats - Lägg dig ner
Icona Pop - Girlfriend
Nicole Sabouné - I Surrender
Drake - Started from the bottom
Nord & Syd - En av er
Håkan Hellström - När lyktorna tänds
Steve Martin, Edie Brickell - When you get to Asheville
Looptroop Rockers, Cleo - Hårt mot hårt
Daniel Gilbert - Vipera Berus
Peace - Float forever
The Black Heart Rebellion - Ein Avdat
Simone Dinnerstein, Tift Merritt - Night and dreams
Emmylou Harris, Rodney Crowell - Hanging up my heart
New Found Land - Nothing's ever been easier
Daughter - Youth
Samling - Varje sekund, varenda minut
Cult of Luna - In awe of
Solange - Some things never seem to fucking work
Skogen Brinner - Pundarvarning
James Blake - Overgrown
Junip - Line of fire
Kurt Vile - Pure Pain
Britta Persson - Walk my bike
Caitlin Rose - No one to call
Iron & Wine - Caught in the briars
Xenia Kriisin - Firearms
Makthaverskan - Antabus
Mattias Alkberg - Skända flaggan
Rhye - Last Dance
Laura Mvula - Is there anybody out there?
Saturday Monday, Julia Spada - The Ocean
Youth Lagoon - Mute
Phosphorescent - Song for Zula
Beach Fossils - Clash the truth
Yo La Tengo  Ohm
Matthew E. White - Will you love me
The Embassy - I-D
Klabbes Bank - Protect the forest
A$AP Rocky - Long Live A$AP

Skivor



Laura Mvula - Sing to the moon



Iron & Wine - Ghost on ghost



Håkan Hellström - Det kommer aldrig va över för mig



Quadron - Avalanche



Matthew E White - Big Inner




Simone Dinnerstein, Tift Merritt - Night


Konserter

Kendrick Lamar, Håkan Hellström, Beach House, Dungen - Way out West, aug 2013
Matthew E White - Hornstull Strand, sep 2013
IKI, Vi drar på jazzklubb, Nefertiti, nov 2013



Böcker

Jag har läst mycket skönlitteratur i år, men inte mycket nytt. En som förtjänar att nämnas är Helena Östlunds "Kari 1983", som är en mystisk och svårgreppad läsning med ständiga upprepningar, nästan helt utan interpunktion. Jag kan inte säga att jag älskade den, men den har stannat kvar i mitt medvetande. Maria Svelands "Hatet" är viktigt läsning inför 2014, annars har jag fått mina största kickar av Marguerite Duras och Vladimir Nabokov, men de är ju tyvärr borta sedan länge.

Övrigt
Bastudbad på Domarudden, Viasats Premier League-sändningar, Palestina-turné med besök på Taybeh Beer (Västbankens enda mikrobryggeri) i juni, semlor på POCK, Bibimbap på Arirang, spontan ölprovning på Hus 13 i Varberg dagen efter Ulf Lundells spelning, handboll i Hamburg, IS Halmias damers serievinst och efterföljande avancemang till elitettan.

Inga kommentarer: